Fortsatt 7 timer åpningstid i barnehagene

Mandag 20. april åpnet barnehagene igjen. Rutiner og åpningstider fortsetter i neste uke.

Da barnehagene i Sola åpnet igjen var det med en redusert åpningstid på 7 timer, fra 0800 til 1500. Alle barnehagene i landet har fått nye rutiner, hvor barna er delt inn i små grupper. I tillegg er det nye regler knyttet til hygiene og renhold for å ivareta smittevernet.

De foresatte med samfunnskritiske funksjoner vil ha samme tilbud som før til sine barn. De det gjelder har avtaler med sin barnehage.

Nye rutiner og godt oppmøte

Vi vil nå bruke tid på å innarbeide disse rutinene hos både barn og voksne før vi utvider åpningstiden. Den første uken har om lag to tredjedeler av barna møtt opp i barnehagen. Vi håper at flere barn møter opp i barnehagene i tiden fremover. Da er det viktig at alle får god innføring i nye rutiner før vi åpner for fulle dager i barnehagen igjen.

– Det var mye nytt, både for store og små på mandag. Derfor er jeg veldig glad for å høre at oppstarten har gått veldig fint, sier barnehagesjef Tove Valdeland.

Bare friske barn og ansatte i barnehagene

Barnehagesjefen minner samtidig om at alle barn og ansatte skal holde seg hjemme ved tegn på sykdom.

– Det er viktig å understreke at det er friske barn og ansatte som skal være i barnehagene. Dersom barnehagebarn eller ansatte har symptomer på koronavirus kan de bli testet for dette. De skal da ta kontakt med fastlegen sin, sier Valdeland.

Tror du at ditt barn kan ha korona skal dere ikke møte opp på fastlegekontoret, men ringe eller send melding.