Barnehageåret 2021/2022 har vi som hovedmål "Barnehagen skal være et inkluderende leke- og språkmiljø".
Vi har i samarbeid med Sømme-, Risnes- og Snøde barnehage (Tanangerbarnehagene) et felles faglig fokus og administrativ samordning. Vi har felles prosjekt med målet: "Barns lekekompetanse styrkes".
Under temaet "Inkluderende språkmiljø" og med Torbjørn Egner's bok "Kardemommeby" som litterær ramme vi bi jobbe med fagområdene og "Hvordan bruke bøker og poetiske tekster for å styrke barns språk- og lekekompetanse".
Vi er veldig stolt av uteområdet vårt, som er allsidig og variert, med skogen inn i barnehagen – et helt unikt og det «beste» uteområdet i Sola mener vi!
Vi vil bruke naturen bevisst i det pedagogiske arbeidet og gi barna opplevelser og erfaringer som kan fremme deres forståelse for naturens egenart og kunnskap om naturvern, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling. Vi vil bidra til at barna kan bli glade i naturen, følge naturens gang, ulike årstider og gi dem opplevelser av naturen som arena for lek og læring.
Vi vil bruke Storevarden-skogen flittig, men også bruke resten av nærmiljøet aktivt. Vi legger vekt på å ha god tid, bli kjent i nærmiljøet vårt som f.eks industrien, havnen og handelen som alltid har hatt stor betydning for Tananger. Sjø, båt, hav, fiske og den lokale kystkulturen er en stor del av Tanangers identitet. Vi tar turer til f.eks. «Jentene på Flatholmen»- statuen og gir dem innsikt i lokale historier.
Vi ønsker å fremme et miljø som bidrar til bærekraftig utvikling, der barna er med på prosessen med å rydde og sortere både inne i barnehagen, på uteområdet og når vi er ute på tur.
Vi vil gi barna opplevelser, utforske og eksperimentere med naturfenomener og fysiske lover. Vi gjør oss kjent med og bruker digitale verktøy og prøver ut ulike «apper» med forskjellige temaer. Vi vil legge vekt på å utøve digital dømmekraft og bidra til at barna utvikler en begynnende etisk forståelse knyttet til digitale medier.
Vi planlegger aktiviteter på barnas premisser og utviklingsnivå. Ser etter «spor» hos barna om hva som pirrer deres nysgjerrighet og vil la barna delta i refleksjoner og diskusjoner sammen med aktive voksne.