Bare litt snue, eller noe mer? Når skal ungene være hjemme fra barnehagen?

Det er ikke alltid helt enkelt å avgjøre om et barn må være hjemme på grunn av sykdom. Vi skal her prøve å forklare hvorfor snue ikke alltid «bare» er snue.

De siste ukene har mange fått en skikkelig sommerforkjølelse og mange hoster, harker og snyter seg både titt og ofte.

For foreldre kan det virke strengt at barn må holdes hjemme fra barnehagen når de «bare» har litt snue. Men koronasituasjonen gjør at vi alle bør passe litt ekstra på.

- Dersom barnet har «kjent» snue, som ved allergi, eller har den samme snuen som alltid, kan barnet gå i barnehagen. Men «ny» snue vil ofte være starten på en forkjølelse med flere symptomer etter hvert, sier kommuneoverlege Pernille Hegre Sørensen i Sola kommune.

Ved alle luftsveisymptomer, også milde symptomer som ved lett forkjølelse, skal både syke barn og voksne holde seg hjemme fra både barnehager og arbeidsplasser til ett døgn etter at man har blitt frisk.

- Ved kjent allergi, og med vanlige symptomer trenger man ikke være hjemme. Barn som "alltid" har rennende nese/snue trenger ikke holdes hjemme dersom dette er eneste symptom. Noen ganger kan man også få langvarige restplager etter luftveisinfeksjon, for eksempel tørrhoste. Fastlege kan da hjelpe med vurdering av når barnet kan komme tilbake til barnehagen, sier Hegre Sørensen.

Testing for korona gjøres for å ha kontroll og oversikt over smittesituasjonen. Alle som har forkjølelse/luftveissymptomer bør vurderes for testing. Fastlege vurderer behov for test og henviser til testing.

Ved negativt resultat etter koronatest, men med andre luftveissymptomer, skal du uansett holde deg hjemme til du har vært frisk i ett døgn.

Barn og ansatte kan komme i barnehagen:

• Når de ikke har symptomer på sykdom.
  • Ved gjennomgått luftveisinfeksjon kan barn og ansatte komme tilbake etter at de har vært symptomfrie i 1 døgn.
  • Hvis en i husstanden har symptomer på luftveisinfeksjon, men ikke bekreftet covid-19, kan barnet og den ansatte møte i barnehagen som normalt. Disse skal imidlertid gå hjem fra barnehagen dersom de får symptomer (se under).
  • Barn og ansatte med typiske symptomer på pollenallergi (kjent pollenallergi, rennende nese med klart nese-sekret, rennende/kløende øyne) kan møte i barnehagen.
  • Mange barn har ofte rennende nese uten andre symptomer på luftveisinfeksjon, og særlig etter at de har vært ute. Disse barna kan komme i barnehagen såfremt barnet ikke har feber og ellers er friskt.
  • Foresatte som er friske og ikke har symptomer på luftveisinfeksjon, kan følge og hente barna sine i barnehagen som normalt.

Barn og ansatte kan IKKE komme i barnehagen:

• Barn og ansatte med luftveissymptomer: Barn og ansatte skal selv med milde luftveissymptomer og sykdomsfølelse ikke møte i barnehagen. De skal holde seg hjemme til de har vært symptomfrie i 1 døgn.
  • Barn eller ansatte som har bekreftet covid-19: Skal være i isolasjon. Det er helsetjenesten som beslutter hvem som skal være i isolasjon og hvor lenge etter råd gitt av Folkehelseinstituttet (se www.fhi.no).
  • Barn eller ansatte som er nærkontakter/husstandsmedlem til en person med bekreftet covid-19: Helsetjenesten beslutter hvem som skal være i karantene og hvor lenge etter råd gitt av Folkehelseinstituttet (se www.fhi.no). Retningslinjer til forskriften som regulerer karantene er gitt av Helsedirektoratet.
  • Foresatte som har luftveissymptomer, er i karantene eller isolasjon: Skal ikke møte i barnehagen sammen med barna, og må finne andre løsninger for følging og henting av barna. Foresatte som har hatt covid-19, men som har avsluttet isolasjon etter anbefaling fra helsetjenesten, kan møte i barnehagen som normalt.

Kilde: Veileder om smittevern i barnehager under covid-19 utbruddet 2020