Fordypning i musikk er et ekstra tilbud rettet mot elever som:
mottar sang/instrumentalundervisning og har en dedikert interesse og motivasjon innenfor sitt fag.
har lyst til å fordype, utvikle og lære enda mer om musikk og sitt fag.
- er i aldergruppen fra 8.klasse og ut videregående skole.
Tilbudet er forpliktende, og det forventes oppmøte på alle samlinger/prosjekter. Undervisning og veiledning er tilpasset den enkelte elev og kan foregå både individuelt, i grupper og ensembler.
Opptaket ved fordypning i musikk vil foregå på en litt annen måte enn ordinært opptak gjennom ventelisten. Er dette noe du er interessert i, vil vi at du tar direkte kontakt med din lærer i kulturskolen for videre dialog og oppfølging. Søknad til faget skjer via www.speedadmin.dk
Dette tilbudet vil erstatte allerede eksisterende instrumentalundervisning ved kulturskolen.
Pris pr semester: kr. 2090,- (2024). Dette kommer i tillegg til vanlig kontingent.
Fordypning i musikk vil bestå av:
Ukentlig spilletid på 45 min
10 fellessamlinger i løpet av skoleåret, på utvalgte fredager. Undervisningstid kan variere for den enkelte elev avhengig av gruppeinndeling, men vil skje i tidsrommet mellom kl. 16.00-18.00.
Samspilltilbud. Scenisk - erfaring og konsertplanlegging.
Elvene vil også få ekstra innføring i musikkens elementer, både praktisk og teoretisk.
Elever på fordypningstilbudet vil også få mulighet til å spille/synge med pianist etter avtale.
I tillegg vil elever på Fordypning - Musikk foreta 2 konsertbesøk i løpet av skoleåret.
Lærer/kulturskolen kan også undersøke andre samspillstilbud i lokalområdet som kan være aktuelle for eleven i tillegg til det vi kan tilby på kulturskolen. Elever som har ordinær instrumentalplass i Sola kulturskole, og i tillegg går på beslektet fordypningsfag i en annen kulturskole, kan søke kulturskolen om å få utvidet spilletid hos sin lærer. Er dette av interesse, ta kontakt med administrasjonen i Sola kulturskole.
Kriterier/krav:
Eleven må ha et godt og tilfredsstillende nivå på sitt instrument.
Anbefalt å søke av sin kulturskolelærer i dialog med foresatte.
Forutsetter høy grad av motivasjon, forpliktelse, selvstendighet og tid hos eleven, samt god oppfølging hjemmefra.