Satsningsområde 2021 / 2022

Barnehageåret 2021/2022 vil vi i Havnealleen barnehage fortsatt jobbe spesielt med:

Inkluderende leke- og språkmiljø

  • et samarbeidsprosjekt mellom Tanangerbarnehagene

Lek er barnets naturlige væremåte og barnehagens hjørnesten. For at leken skal fungere er det en forutsetning at deltagerne har et felles fokus, referanser og forståelse. Vi bygger på et sosiokulturelt læringssyn – læring skjer gjennom bruk av språk og deltagelse i sosial praksis. Det er derfor naturlig for oss å knytte lek og språk sammen. Vi velger å bruke bøker og poetiske tekster (sanger, rim, regler, rytme) som innfallsvinkel for lek og samhandling. GoBan`s forskning viser at norske barnehager scorer lavt til middels på språk. Vi ønsker at barnehagene våre skal ha et språkmiljø av høy kvalitet og et inkluderende lekemiljø. Dette krever at personalet jobber målbevisst og at de er språklig aktive og deltagende i lek. De må gi barna varierte opplevelser gjennom bøker og poetiske tekster.

Vi jobber i tråd med kvalitetsplanen «Den gode Sola-barnehagen» hvor målet for perioden 2020-2021 er å «lage et godt språkmiljø som støtter opp om barns språkutvikling, kommunikasjon, tekst og fortellerglede».

 

Under temaet «Inkluderende språkmiljø» og med Thorbjørn Egner’s bok «Kardemommeby» som litterær «ramme» vil vi jobbe med alle fagområdene og:

 

Problemstilling

«Hvordan bruke bøker og poetiske tekster for å styrke barns språk og lekekompetanse»

Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde