Inkluderende lekemiljø

Alle barn har iboende behov for å leke og barn leker fordi det er gøy. Leken kjennetegnes ved at den er at den er spontan og frivillig, og den engasjerer barn på en oppslukende måte. I leken lærer barn om seg selv i møte med verden rundt og leken er viktig for alle barnets læreprosesser. Kunnskap om og tilrettelegging for deltakelse i lek er derfor sentralt i barnehagens pedagogiske arbeid.

Inkluderende lekemiljø.

Å leke er universelt, mens innhold og utforming kan være kulturelt betinget. Barnehagens oppgaver er derfor å legge til rette for varierte og felles opplevelser i barnegruppen, slik at alle barn gis mulighet til å etablere lek ut fra en felles opplevelse og forståelse. Det er viktig at barnehagen skaper plass for alle i lekemiljøet, og inspirerer og gir rom for ulike typer lek både ute og inne. 

Sang og musikk gir opplevelse av fellesskap, styrker relasjoner og gir trygghet og glede. Det er naturlig for barn å uttrykke seg gjennom musikkens språk med lyd, rytme og bevegelse. Du finner eksempler på på nettsiden til musikk fra livets begynnelse her.

Regelleker er gode eksempler på inkluderende leker. Regelleker krever lite verbalspråk fordi de har et gjentakende mønster, både i språk og form, og inviterer dermed flere til fellesskapet. Dette muliggjør deltakelse for barn som på ulike måter kan havne utenfor leken. Du finner eksempler på regelleker her.

Inkluderende skole- og barnehagemiljø.

Det arbeides med et felles fokus for et inkluderende oppvekstmiljø for barn og unge i Sola kommune. Skoler og barnehager deltar i 2019-21 i Utdanningsdirektoratet sitt kompetanseutviklingsprogram «Inkluderende barnehage- og skolemiljø». Kompetanseutviklingsprogrammet skal gi barnehager, skoler og skoleeier mulighet til å utvikle helhetlig og systematisk kompetanse i å

  • Håndtere mobbing og andre krenkelser
  • Forebygge mobbing og andre krenkelser
  • Fremme trygge og gode barnehage- og skolemiljø

Fra Sola er det fire barnehager og to skoler som deltar: Grannes, Høgeholen, Røyneberg og Tjelta barnehager og Røyneberg og Skadberg skoler.