Høsten er kommet og temperaturen synker med, da er godt med varmere klær.

Oransj høstfarget blad med et hjerte i. - Klikk for stort bilde

Nå når temperaturene synker så er det lurt å ha med varmere klær til barna i barnehagen og tykkere vognpose til dem som sover.

Det som kan være lurt å ha i barnehagen er :

Ullundertøy - stillongs, genser/body, ullsokker eller strømpebukse.

Fleece genser/bukse

Dress

Regntøy

Regnvotter

Votter

Buff/Hals

Pannebånd/Lue

Gode sko/støvler

* Underklær høst/vinter/tidlig vår

Vi anbefaler ull som er naturens eget materiale. Med ull nærmest huden er du sikret god varmebalanse. Ull har en meget god varmeisolerende evne, fordi den krusete ullfiberen inneholder mye luft. Ull varme isolerer selv når plagget blir vått - ull kan absorbere opptil 30% fuktighet uten at plagget føles fuktig. Samtidig er ull temperatur regulerende fordi den også isolerer mot varme. Vi anbefaler longs i stedet for strømpebukse, da man kan skifte ullsokkene istedenfor hele strømpebuksen.

*Mellomlag høst/vinter/ tidlig vår

Mellomlaget bør bestå av ull eller fleece. Settet bør være todelt slik at det blir enklere å gå på do og man slipper å kle av de minste barna mer en nødvendig ved bleieskift.

*Ytterdress

Vinterdressen bør være myk å ha på seg slik at barna får beveget seg uhemmet i den. Det er flere vanntette dresser i markedet, men dresser som er vannavstøtende er også greie. Strikk under foten eller snølås må dressen ha. Se etter at dressen er lang nok, korte dresser glir fort over støvelen og fylles med snø eller vann. Det samme gjelder regntøy.

*Regntøy

Todelt regntøy med høy bukse er det beste. Da kan man bare bruke underdelen hvis det er litt vått ute.

*Votter

Prøv å finne votter som gjør at barna kan holde i leker. Ull- votter med tommel er å anbefale. Tykke polvotter gjør lek vanskelig, og resulterer ofte i at barna tar av seg vottene. Tynne polvotter er ikke like varme, men som gjør at barna kan leke. Enkelte dager er det bare regnvotter som fungerer. Regnvotter får man kjøpt med et tynt for, eller man kan ha et par ull -votter inni. Fingervotter anbefales ikke om vinteren da varmetapet er mye høyere enn ved bruk av vanlige vintervotter. Gjerne enkle ull-votter og et sett tovet votter er bra.

*Lue og skjerf

Luen må tilpasses årstiden og beskytte ørene. Vi anbefaler hals istedenfor skjerf, skjerf vil vi ikke ha på barna, da de lett kan henge seg fast og utsette barnet for fare ved f.eks. aking, klatring og lignende.

*Sko/støvler/vintersko

Barn som går i barnehagen trenger gode vintersko. Egenskaper: Vanntette, pustende og godt isoleringsevne. De må også gå oppover ankelen og store nok til å romme et ekstra par ullsokker. Cherrox er heller ikke laget for temp. under 0 grader, men kan være praktiske på høsten/våren.