Hva er hverdagsrehabilitering?
I hverdagsrehabilitering jobber tverrfaglige team, som består av hjemmetrenere, (helsefagarbeidere eller hjelpepleiere) ergoterapeuter, fysioterapeuter og sykepleiere. Den samme hjemmetreneren følger deg opp i en periode på inntil fire uker, i samarbeid med det tverrfaglige teamet.
Vi har fokus på at du skal bli trygg igjen i aktiviteter som er viktige for deg, og at du skal bli selvstendig i egen hverdag. Rehabiliteringen foregår i ditt eget hjem eller nærmiljø.
Hverdagsrehabilitering tar utgangspunkt i livssituasjonen og målene dine. Vi fokuserer på det du klarer, og prøver å hjelpe deg med å finne motivasjon.
Sammen lager vi en plan for rehabiliteringen basert på målene du har satt. Planen skal beskrive hvem som har ansvar for hva og hvordan målene skal nås. Vi vil sammen sjekke hvordan det går med målene og tiltakene underveis, og gjøre endringer hvis det er nødvendig.
Tilbudet er tidsavgrenset, men vi har fokus på helhetlig rehabiliteringsforløp, og henviser til eller samarbeider med andre helse- og velferdstjenester for at du skal få et best mulig tilbud.
Hvem kan få hverdagsrehabilitering?
Hverdagsrehabilitering passer for deg som vil øve på daglige gjøremål for å bli trygg og selvstendig i egen hverdag.
Slik søker du
Du kan søke digitalt eller sende oss søknadsskjema på papir.
Søker du på vegne av noen andre?
Hvis det en annen enn søkeren selv som fyller ut søknaden på hans/hennes vegne, kreves en fullmakt signert av søkeren (den omsorgstrengende) for at kommunen skal kunne saksbehandle søknaden. Denne kan det være greit å ha klar før du begynner utfyllingen av skjemaet. Fullmakten må skrives ut før den fylles ut for hånd og signeres. Scan eller ta bilde av fullmakten, last opp og legg ved filen i den elektroniske søknaden. Sjekk at bildet er tydelig og at dokumentet er lesbart. Vi godtar filformatene pdf., jpg., og png.
Saksbehandling
Kommunen tar kontakt med deg for å hente inn nødvendige opplysninger. Etter dette blir det fattet et vedtak. Du skal alltid få en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Om du ikke får en begrunnelse, kan du få denne ved å kontakte kommunen innen tre uker.