Rutiner på langtidsavdelingen

Velkommen. Vi håper at du som pasient og pårørende vil trives og ha en så fin tid som mulig hos oss.

Som pasient eller pårørende kan det være mye å forholde seg til. Her er praktisk informasjon som kan være nyttig for deg og dine:

Innkomstsamtale

For å ivareta både deg som pasient og dine pårørende på best mulig måte, vil vi invitere til en samtale for å lære hverandre å kjenne. I tillegg til å snakke om praktiske ting, er dette en god anledning for dere å få svar på spørsmål som dere måtte ha.  

Innkomstsamtale med lege 

Du og/eller dine pårørende blir invitert til å delta på samtale med lege og primærkontakt. I denne samtalen kan du si hva som er viktig for deg, samtidig som det skaper en trygghet for deg og oss at vi er enige om veien videre. På den måten kan vi komme frem til gode prosesser og beslutninger. For mange er det en trygghet å ha med en av sine nærmeste på samtalen.  

Primærkontakt

Du får to primærkontakter, en sykepleier og en helsefagarbeider. Disse skal fungere som bindeledd i samarbeidet mellom deg, pårørende, lege og personalet på sykehjemmet. På denne måten ønsker vi på best mulig måte å ivareta dine behov.   

Sykehjemmet er døgnbemannet

Flere yrkesgrupper arbeider her. Det er i hovedsak sykepleiere, vernepleiere, helsefagarbeidere, lege, og pleiemedarbeidere. Fysio- og ergoterapeuter har base ved sykehjemmet. Det er dine pårørende som har ansvar for å følge til avtaler utenfor huset; tannlege, fastlege, sykehuset og lignende. Med mindre det er behov for følge av helsepersonell på grunn av spesielle medisinske hensyn/behov.

Ukentlig legevisitt

På sykehjemmet er det ansatt lege. Det er legevisitt ukentlig.  Ønsker du samtale med ansvarlig lege, kan dette formidles til sykepleier.

Økonomi

Vi ønsker å ha en kontaktperson utenom deg som pasient, som har fullmakt til å motta post og hjelpe til i spørsmål om økonomi. I noen tilfeller kan det være nødvendig å ha hjelpeverge. Det er vanlig å velge en i familien slik at det er avklart hvem som har ansvar for å hjelpe til/ordne opp i økonomiske spørsmål. Se satser på siden for oppholdstyper på sola.kommune.no.  

  • Vi anbefaler å ha kontanter innelåst på sykehjemmet til disposisjon for løpende utgifter som turer, lodd og lignende.  
  • Vi tar ikke ut penger fra konto/minibank eller betaler regninger. 
  • Vi kan ikke være vitne på salgsoppgaver, fremtidsfullmakt og testament.    

 

Under finner du mer nyttig informasjon for deg som pasient eller pårørende

Hvert punkt åpner seg når du klikker på det.