Saksbehandlingsreglement – Sola kommune

§ 20-27 Særlige regler for kommunestyret:

§ 20 Ordførers stilling under debatt i kommunestyret

Vil ordfører ta del i debatten i kommunestyret, overtar varaordfører, eventuelt setteordfører, ledelsen av forhandlingene.

§ 21 Lovlighetskontroll

Tre eller flere medlemmer av kommunestyret kan sammen bringe avgjørelse truffet av et folkevalgt organ eller den kommunale administrasjon inn for departementet (statsforvalter) til kontroll av avgjørelsens lovlighet, jf. kommuneloven §27-1. Krav om lovlighetskontroll må settes fram overfor det organ som har truffet den aktuelle avgjørelse, innen 3 uker etter at avgjørelsen ble truffet.

§ 22 Interpellasjon

Utenom de saker som med innstilling er forelagt kommunestyret, kan ethvert medlem av kommunestyret stille interpellasjoner til ordfører/møteleder. For så vidt noen ønsker å benytte seg av denne rett, må interpellasjonen være levert ordfører senest 10 virkedager før møtet.

Interpellasjonen gjøres kjent for kommunestyrets medlemmer og varamedlemmer ved at den sendes ut sammen med saksdokumentene og sakliste.

Ordfører/møteleder skal straks referere til interpellasjonen ved møtets åpning. Interpellasjonen behandles etter de saker som er oppført på sakskartet. Den som har meldt interpellasjonen kan nytte inntil 5 minutter til muntlig å begrunne sin interpellasjon.

Ordfører/møteleder kan bestemme om interpellasjonen skal besvares av ham selv eller av kommunedirektøren.

Ved eventuelt ordskifte etter interpellasjonen kan interpellanten og de politiske partier i kommunestyret ha ordet inntil to ganger.

Eventuelle forslag som måtte bli framsatt i forbindelse med interpellasjonen kan ikke avgjøres i møtet, dersom møteleder eller 1/3 av de møtende representanter motsetter seg det.

Interpellasjoner skal behandles til slutt i møtet. Interpellasjoner som organet ikke rekker å behandle, overføres til neste møte dersom ikke den som har fremmet interpellasjonen aktivt trekker den

§ 23 Innbyggerforslag

Kommunestyret plikter selv å ta stilling til et forslag som gjelder kommunens virksomhet, dersom minimum 300 i kommunen, står bak forslaget. Kommunestyret skal selv ta stilling til forslaget senest 6 måneder etter at det er fremmet.

§ 24 Deputasjoner

Talspersoner for organisasjoner, spesielt interesserte grupper, og andre parter som har interesser i en sak, kan be om å få presentere sitt syn til kommunestyret. De skal melde fra om dette til ordføreren senest dagen før møtet. Kommunestyret avgjør om utsendingene skal tas imot.

Blir de tatt imot, møter de utenfor møtesalen for et utvalg. Til utvalget oppnevnes minst 3 medlemmer, som bør representere forskjellige partigrupper.

Hvis ordføreren eller varaordføreren er medlem av utvalget, fungerer han/hun som dets leder. Ellers velger utvalget selv leder.

Etter å ha hørt utsendingene og i tilfelle mottatt deres fremstilling skriftlig, skal utvalgets leder meddele kommunestyret det som er fremført av utsendingene.

Angår det noen sak på innkallingen, gir lederen melding når denne sak blir behandlet. Ellers gis den etter at de saker som er nevnt i innkallingen er behandlet.

§ 25 Sekretariat - Møtebok

Politisk sekretariat ivaretar sekretærfunksjonen og fører protokoll. § 26 Arkivering Saksdokumenter og møtebok skal være arkivert iht. arkivloven.

§ 27 Godtgjøring

Godtgjøring tilstås etter reglene for folkevalgtes arbeidsvilkår, jf. kommuneloven kapittel 8