I Sola tar vi utgangspunkt i at barn utvikler seg best i trygge, kjente omgivelser og legger ressurser tett på barnet i deres hverdag. Denne måten å arbeide på kaller vi Føniks-modellen.
For barna betyr dette
- hjelpen skjer i lek og rutiner, sammen med andre barn
- kjente voksne jobber med å støtte utviklingen
- mindre ventetid – mer tid til læring og trygghet
For foreldrene:
- når de som kjenner barnet best gir støtte, blir tilretteleggingen mer helhetlig og naturlig del av barnehagehverdagen.
- tett dialog og felles forståelse mellom foreldre og barnehagen fører til sammenhengende og forutsigbar oppfølging av barnet.
For ansatte:
- økt kompetanse og felles ansvar i personalgruppa
- mer veiledning og refleksjon i hverdagen
- struktur for samarbeid med PPT og andre fagpersoner
Har barnet ditt behov for spesialpedagogisk hjelp og støtte?
Barnehagelovens § 31 slår fast at barn som trenger det, har rett til spesialpedagogisk hjelp. Det gjelder både for barn som går i barnehage, og for barn som ikke gjør det. Hjelpen skal støtte barnets utvikling og læring, og tilpasses barnets behov. Den skal, så langt det er mulig, skje i samarbeid med barnehagen og i barnets naturlige miljø. Les om spesialpedagogisk hjelp, tegnspråkopplæring med mer i barnehageloven (Lovdata)
Slik søker du
Dersom barnet går i barnehage, søker du i samarbeid med barnehagen.
Bruk dette henvisningsskjemaet når du søker om spesialpedagogisk hjelp og støtte
Samtykke
Når du har søkt om hjelp, vil vi gi deg beskjed om når du skal fylle ut samtykkeskjemaet under. Dette samtykket gir oss lov til å fatte vedtak om spesialpedagogisk tilrettelegging og støtte.
Samtykkeskjema
Barnehagen har kompetanse og verktøy til å handle raskt og systematisk – allerede ved første tegn til bekymring. Når barnehagen eller du som foresatt, er bekymret for et barns utvikling, starter vi med en samtale. Dine observasjoner og perspektiver er alltid viktige.
Barnehagen kan:
- observere barnet i ulike situasjoner
- analysere hva barnet strever med og i hvilke situasjoner
- tilpasse miljøet og samspillet rundt barnet
- sette inn målrettede tiltak – og evaluere disse sammen med foresatte
All støtte og innsats skjer der barnet er, og så tidlig som mulig.
Samarbeid med PPT – også før henvisning
Barnehagen kan drøfte saker anonymt eller med PPT, forutsatt at samtykke er på plass, også før det sendes en henvisning. Dette gir barnehagen og du som foresatt tilgang på faglig støtte og veiledning, uten at det krever formell sakkyndig vurdering.
Dersom bekymringen vedvarer til tross for tiltak, og barnet fortsatt ser ut til å ha behov for mer tilrettelagt hjelp, vil barnehagen, sammen med foresatte, sende en henvisning til PPT. En slik henvisning skjer alltid:
- i tett dialog og samarbeid med foresatte
- med samtykke
- på bakgrunn av observasjoner, tiltak og evaluering
Spesialpedagogisk hjelp kan bli satt i gang på ulike måter:
- Barnehagen ser et behov og tar det opp med foresatte
- Foresatte tar kontakt med barnehagen eller PPT
- Helsestasjon eller lege kan også henvise i samarbeid med foresatte
PPT lager en sakkyndig vurdering som beskriver:
- barnets behov
- hvilken hjelp som trengs
- hvordan hjelpen bør organiseres
Når denne er klar, fatter kommunen et enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp. Hjelpen settes så i gang i barnehagen, med støtte fra inkluderingspedagoger og PPT.
- En individuell utviklingsplan beskriver hva barnet skal få hjelp med og hvordan hjelpen skal gis i barnehagen. Planen skal følges opp og evalueres.
- Planen lages i samarbeid med foresatte, og evalueres minst én gang i året. Du som forelder får kopi av planen og er med på å følge den opp.
- IUP erstatter tidligere «periodeplaner» – alt samles nå i én oversiktlig plan.
Du som forelder er en viktig del av laget rundt barnet. Barnehagen inviterer til:
- samtaler om barnets utvikling og behov
- gjennomgang av IUP og evaluering
- tett kontakt underveis
Som forelder har du rett til å:
- bli hørt
- få informasjon om vurderinger og vedtak
- klage dersom du er uenig
Se også veileder til foresatte om spesialpedagogisk hjelp (udir.no)
Har barnet ditt behov for fysisk tilrettelegging?
Kommunen og den enkelte barnehage skal legge til rette for barn med nedsatt funksjonsevne, som nedsatt bevegelse-, syn- eller hørselsfunksjon, kognitiv funksjon, funksjonsnedsettelser på grunn av allergi, hjerte- eller lungesykdommer, eller psykiske vansker.
Barnehagen skal tilrettelegge
Barnehagene har tilretteleggingsplikt og vil vurdere hvordan behovene til ditt barn kan møtes innenfor barnehagens rammer. Ikke alle støttebehov utløser vedtak etter § 37 i barnehageloven. Det betyr at barnehagen kan prøve ut tiltak som kan dekke behovet til barnet uten at du som forelder trenger et vedtak om fysisk tilrettelegging.
Søk om individuell tilrettelegging i barnehagen
Har barnehagens egne tiltak blitt vurdert, prøvd og dokumentert, kan du søke om individuell tilrettelegging etter barnehagelovens § 37 (lovdata.no). Da vil barnehagen fylle ut et skjema sammen med deg for å vise hva som allerede er prøvd ut.
Individuell tilrettelegging for barnehagebarn (fylles ut av barnehagen)
Du søker om individuell tilrettelegging etter § 37 i samarbeid med barnehagen. Søknaden skal inneholde informasjon om hva som:
- skal til for at barnet kan delta i barnehagen på lik linje med andre barn.
- har vært prøvd ut og vurdert i barnehagen i forkant av at du søker om tilrettelegging.
Søk om individuell tilrettelegging i barnehagen (fylles ut av foreldre)
Ofte stilte spørsmål om hjelp og støtte i barnehagen
Du som forelder kjenner barnet best. Vi ønsker at du opplever deg sett, hørt og involvert – hele veien.
Barnehagen vil:
- Ha åpne samtaler om barnets utvikling. Det kan bety å dele bekymringer eller observasjoner vi og du har om barnet ditt.
- Samarbeide om tiltak som fungerer både hjemme og i barnehagen.
- involvere deg slik at du kan komme med innspill til mål og tiltak i utviklingsplanen (IUP)
- invitere deg med på møter og samtaler om barnets utvikling, slik at vi kan evaluere og planlegge videre sammen
Barnehagen ønsker en åpen og trygg dialog med deg. Vi trenger dine erfaringer og innspill for at vi, sammen, skaper det beste tilbudet for barnet ditt.
På lag-møter er faste møtepunkter hvor barnehagen, foresatte og eventuelle andre fagpersoner (som PPT) møtes for å:
- samarbeide om barnets utvikling
- evaluere tiltak og justere hjelpen
- dele informasjon og sikre felles forståelse
Disse møtene bidrar til at alle parter jobber mot samme mål – og at barnet får en trygg og koordinert oppfølging.
Inkluderingspedagog
- en fagperson i barnehagen som har spesialpedagogisk kompetanse og veileder personalet. Inkluderingspedagogen bidrar til at barn med ulike behov får støtte i det daglige – sammen med de andre barna.
Pedagogisk leder
- har ansvar for det pedagogiske tilbudet på avdelingen. Samarbeider tett med inkluderingspedagogen og foresatte, og følger opp at hjelpen blir en del av hverdagen i barnegruppen.
Styrer
- leder hele barnehagen og har ansvar for at barn får det de har rett på, og at samarbeidet fungerer. Har overordnet ansvar for kontakt med kommunen og fordeling av ressurser.
PPT – Pedagogisk-psykologisk tjeneste
- gjør faglige vurderinger og gir anbefalinger om spesialpedagogisk hjelp. PPT følger opp barnehagen og foresatte med veiledning og råd.
Ja. Barn som trenger det, har rettigheter etter barnehageloven. Forskjellen er at hjelpen gis i barnehagen.
Nei. Ressursene er omorganisert og flyttet nærmere barna – ikke fjernet.
De får tilpasset støtte og tiltak i samarbeid med foresatte, barnehage og PPT. Vi har både fleksibilitet og fagpersoner til å gi god hjelp.
Ja, du er en viktig samarbeidspartner i vurderingene og planleggingen av hjelpen barnet får.
Ønsker du hjelp, informasjon eller bare å lufte en bekymring – ta kontakt med barnehagen. Du er alltid en viktig del av arbeidet med å sikre barnet ditt en god og utviklende barnehagehverdag. Barnehagen og foresatte kan henvise direkte til PPT, og gi barnet hjelp så snart som mulig – samtidig som tiltak igangsettes i barnehagen. Barn som har et klart behov, skal få støtte raskt og trygt.
Tabellen viser forskjell på spesialpedagogisk hjelp og generell støtte i barnehagen:
| Generell støtte (allmennpedagogikk) | Spesialpedagogisk hjelp |
Gjelder | Alle barn i barnehagen | Barn med enkeltvedtak |
Mål | Tilrettelegging og utvikling for alle | Tilpasset støtte for enkeltbarn |
Planverk | Rammeplan og barnehagens årsplan | Individuell utviklingsplan (IUP) |
Ansvarlig | Barnehagens ansatte | Barnehagens ansatte i samarbeid med støttetjenester |
Vedtak | Ikke nødvendig | Krever sakkyndig vurdering og vedtak fra kommunen |
Barna vil ofte få støtte fra samme personale, men forskjellen handler om hvordan og hvorfor hjelpen blir organisert.