Læringssenteret

Læringssenteret i Sola kommune: 
Støtte for livsmestring og inkludering i Solaskolen

Læringssenteret i Sola kommune er et sentralt støttesystem som bistår skolene i arbeidet med utfordrende atferd, skolevegring, og engstelige eller sårbare barn. Vår visjon for støttesystemene i Sola er tydelig: 
«Vi styrker laget - livsmestring i fokus».

Etter omorganiseringen som ble iverksatt 1. august 2025, har senteret styrket sitt fokus på utadrettet veiledning for å bygge varig kompetanse hos de ansatte rundt eleven.

Læringssenteret har to likestilte hovedfunksjoner. Vekting i ressursbruk og organisering avhenger alltid av det aktuelle behovet i Solaskolen:

1. Utadrettet Veiledning og Støtte

Vårt primære mål er å styrke det etablerte laget rundt eleven. Veilederne jobber for at uheldig atferd og mønster kan endres. Arbeidet rettes mot både systemnivå og individet (som inkluderer eleven, skolens ledelse og ansatte som jobber direkte med barnet).

Kjerneoppgaver i det utadrettede tilbudet:

Veiledning og støtte til lærere, støttepersonell og skolens ledelse (i skole og SFO).

Modellering og observasjon som utføres direkte ute på den enkelte skole eller i klasserommet.

Bistand og aktiv rolle inn mot enkeltelever eller grupper i en avgrenset periode på skolene.

• Tilby kurs etter ønske og behov fra skolene.

Faglig forankring i veiledningsarbeidet:

Veiledningsarbeidet følger prinsippene i Læringssenterets grunnlagsdokument og er basert på Solaskolens inkluderingspraksis. De grunnleggende verdiene og retningene som ligger til grunn inkluderer Traumebasert omsorg, Autoritativ teori, og Fokus på Inkludering/tilhørighet og tidlig innsats.

Veilederne benytter seg av anerkjente verktøy som SØT-modellen (Situasjon – Ønsket situasjon – Tiltak), Pedagogisk analyse, og prinsipper fra Ross Green.

Slik søker skolen om veiledning: Før en skole kan motta veiledning fra Læringssenteret, må de ha gjennomført en prosess med utgangspunkt i SØT-modellen. Tildeling av veiledere og skolens behov avgjøres av det Koordinerende teamet.

2. Alternativ Opplæringsarena

Læringssenteret tilbyr et tilrettelagt opplæringstilbud utenfor det ordinære skoletilbudet i Sola for elever som har behov for et kort eller mer langvarig alternativ.

Viktige prinsipper for alternativ opplæring:

Terskel for flytting: Å flytte et barn eller ungdom ut fra sitt nærmiljø og nærskole er en stor inngripen i elevens liv. Av den grunn skal det alltid prøves ut andre tiltak først.

Målsetting: Opplæringen er forankret i opplæringsloven og ivaretar det samme som nærskolen, men tilpasses elevens individuelle behov. Opplæringsformen er ofte praktisk og variert.

Tilbakeføring: Hovedmålet er hele tiden å klargjøre eleven for å klare å komme tilbake til nærskolen. Tilbakeføring innebærer også arbeid med nærskolen og miljøet der for å unngå at faste mønster reverserer arbeidet gjort ved Læringssenteret.

Faglig mandat: Læringssenterets mandat er faglig forankret i forskning og nasjonale føringer, slik som Stortingsmelding 6 "Tett på", med mål om å unngå langvarig isolering av elever.

Slik får eleven plass på alternativ opplæringsarena: Nærskolen, foresatte, eleven (ut fra alder) og PPT er sentrale i dette arbeidet. Lokasjon og tilbud for alternativ opplæringsarena bestemmes av en sakkyndig- og barnets beste vurdering.

Læringssenteret overtar eleven i den alternative opplæringsarenaen, men kan også bistå i veiledning, anbefaling, og kan etablere alternative opplæringsarenaer nærmere elevens hjemmemiljø hvis det er hensiktsmessig.

Organisering og Kontakt

Læringssenteret er organisatorisk plassert under skolesjefens fagstab. Dette sikrer et sterkere mandat til å gi rask og planlagt bistand direkte ut til skolene.

Leder: Leder for Læringssenteret er Therese Selvig.

Team: Teamet består av Mestringsveiledere. Per oktober 2025 er det ansatt fem av seks årsverk.

Lokalisering: Læringssenteret har kontorer, møterom og den alternative opplæringsarenaen i samme bygg som Sande skole. Alternativ opplæringsarena kan også etableres ute på nærskolene dersom dette gir det mest forsvarlige og mulige tilbudet.