Hvis beholderen din ikke har blitt tømt som planlagt, må du melde fra om dette innen tre virkedager etter den planlagte tømmedatoen. Renovatøren vil deretter tømme beholderen innen tre virkedager. Du melder ifra ved å bruke appen MinRenovasjon eller i tømmekalenderen.
Finn og last ned app for iPhone og Android Se hvordan du sender melding til renovasjonen
Feilsortert avfall
Hvis søppelet er feilsortert, vil ikke beholderen din bli tømt. Du får da en gul lapp med informasjon på dunken og må vente til neste tømmedag.
Se sortere.no om du er usikker på hva som skal kastes hvor.
Sjekk plasseringen av beholderen
Har du ikke satt dunken ut ved kanten av kjørbar vei? Andre årsaker til at dunken din ikke har blitt tømt kan være feilparkerte biler som sperrer veien for renovasjonsbilen.
Visste du at beholderen kan bli for tung?
Vektgrensen for avfallet i beholderen er:
- 140 liters beholder: 40 kg
- 240 liters beholder: 60 kg
- 660 liters beholder: 100 kg
Hvis beholderen er for full og avfallet ikke faller ut som det skal, vil den ikke bli tømt. Sørg for at lokket alltid kan lukkes. Hvis dette er et gjentakende problem, kan det være lurt å bestille en større dunk.
Har avfallet fryst fast i dunken?
Når det er minusgrader, kan avfall – særlig fuktig matavfall – fryse fast i dunken. For å hindre dette, kan du legge en avis i bunnen av dunken og sørge for at vått avfall ikke kommer i kontakt med kantene.