Vurdering av habilitet

Som folkevalgt vil du kunne komme i en posisjon hvor det kan stilles spørsmål om du er inhabil til å være med på å fatte vedtak i en sak som er til behandling. For å sikre en god vurdering bør du vurdere din egen habilitet i god tid før møtet. 

Er du habil?

  • Kommunen har som overordna oppgave å forvalte innbyggerens interesser på en upartisk og saklig måte.
  • Hensikten med inhabilitetsregler er å sikre korrekte avgjørelser, opprettholde tillit til de som tar avgjørelser og beskytte de som tar avgjørelser mot skepsis fra andre om motiv for egeninteresse.
  • Dersom du er inhabil kan du ikke være med på å tilrettelegge grunnlaget for en avgjørelse, og heller ikke være med å ta en avgjørelse i en aktuell sak. 
  • Spørsmål om inhabilitet gjelder ikke ved valg til offentlige tillitsverv, eller ved fastsetting av godtgjøring og liknende for slike verv.
  • I kollegiale organ tas avgjørelsen om inhabilitet av organet selv, uten at vedkommende medlem deltar.

Automatisk inhabilitet:

Illustrasjon over automatisk habilitet - Klikk for stort bilde

Relativ inhabilitet:

Illustrasjon over relativ habilitet - Klikk for stort bilde

Avledet “smittsom” inhabilitet:

Illustrasjon over avledet smittsom habilitet - Klikk for stort bilde

Vurdering av habilitet

Folkevalgte vil ofte være inhabile hvis de har en tilknytning til en sak eller sakens parter som er egnet til å skape tvil om de vil behandle saken på en objektiv og upartisk måte. En folkevalgt vil for eksempel være inhabil hvis hun eller han selv er part i saken eller har en nær tilknytning til et selskap som er part i saken.

Den som er inhabil plikter å trekke seg fra behandlingen av saken. Konsekvensen av inhabilitet kan være at vedtaket blir ugyldig. Nedenfor er det linker til lovbestemmelser, veiledere mv. som bør ligge til grunn for den folkevalgtes vurdering av egen habilitet ved behandlingen av en sak.

Reglene om inhabilitet i forvaltningsloven kapittel II gjelder for all statlig, fylkeskommunal og kommunal forvaltning. I kommuneloven § 40 nr. 3 er det i tillegg gitt enkelte særregler om inhabilitet for folkevalgte i kommuner. I veilederen – Habilitet i kommuner og fylkeskommuner – blir det redegjort nærmere for habilitetsreglene i forvaltningsloven og kommuneloven.

Habilitet

  • Bestemmelsene om inhabilitet i forvaltningsloven kapittel II og kommuneloven § 11-10 gjelder ved behandlingen av saker i folkevalgte organer. 
  • Som folkevalgt har du selv plikt til å ta stilling til om du er, eller kan tenkes å være inhabil. Det folkevalgte organet avgjør spørsmål om habilitet uten at medlemmet deltar i behandlingen. Den som er inhabil plikter å trekke seg fra behandlingen av saken. 
  • Gi beskjed i så god tid som mulig og senest 3 dager før møtet om forhold som kan gjøre deg inhabil, slik at det kan innkalles vara. Har du behov for hjelp til vurdering i habilitetsspørsmålet.  Send forespørsel om vurdering av habilitet.
  • Dersom du ikke har behov for habilitetsvurdering, send e-post til politisk sekretariat med kopi til leder av utvalget med informasjon om hvilken sak/møte det gjelder, samt hvem som eventuelt skal tre inn som vara.

    I emnefeltet skriver du: 
    Habilitet saksnr., navn på styre/råd/utvalg, møtedato og navnet ditt.
    Eks. Habilitet saksnr. 01/2024- utvalg for levekår 07.01.24 - Kari Nordmann
     
  • Du må selv vurdere om du har behov for å innhente råd for vurdering av habilitetsspørsmålet. Ved tvilstilfeller skal spørsmålet om medlemmets habilitet forelegges kommuneadvokaten for vurdering.
  1. Hvis det vurderes som at inhabilitet foreligger, gir du beskjed til politisk sekretariat som varsler vara.
  2. Hvis det vurderes som at inhabilitet ikke foreligger, skal møteleder orientere organet om den vurderingen som er gjort.
  3. Den det gjelder uttaler seg om nødvendig om spørsmålet, og fratrer.
  4. Varamedlemmet tiltrer.
  5. Organet voterer over spørsmålet.
  6. Organets beslutning protokollføres på saken.
  7. Saken tas opp til behandling 
  • Som folkevalgt kan du også be deg fritatt fra behandlingen av en sak av personlige grunner, se kommuneloven § 11-10. Saksgangen er den samme som for vurdering av habilitet.

Ved tvilstilfeller

Hjelp med vurdering

Hvis du ønsker en vurdering ber vi deg bruke skjemaet under, for å sikre at vi får all informasjon vi trenger for å gjøre vurderingen. 

 Send forespørsel om vurdering av habilitet

 

Slik saksbehandles habilitetsspørsmål i møtet   

  1. Møteleder tar opp spørsmålet før saken behandles.    
  2. Den det gjelder uttaler seg om spørsmålet og fratrer.    
  3. Varamedlemmet tiltrer.     
  4. Det folkevalgte organet avgjør selv om medlemmet er inhabil og stemmer over habilitetsspørsmålet.    
  5. Beslutningen protokollføres.    
  6. Saken tas til behandling.