Barnehagene får ressurser til å dekke plantiden

Fra august 2025 får kommunale barnehager i Sola ressurser til å dekke den såkalte plantiden. Dette for at det i større grad skal være god bemanning inne på avdelingene.

Plantiden i barnehagen er fire timer per uke og er den tiden pedagogisk leder har for å planlegge drift og annet arbeid – les arbeid borte fra avdelingen der barna er. Når plantiden blir dekket, betyr det at en ressurs blir satt inn i avdelingen når en går ut for å gjøre arbeid borte fra barna. Det er et strukturelt grep som bidrar til å vri ressursene nærmere der barna er.

–  Vi er glade for at vi nå har fått til dette. Å dekke plantiden vil bidra til å sikre bemanningen og opprettholde voksentettheten i avdelingen og rundt barna, sier Tove Valdeland, barnehagesjef i Sola kommune.

Mer ro og mindre stress gjennom dagen

Ansatte i flere barnehager melder allerede at de opplever mer ro og mindre stress gjennom dagen.

Petter Emberland er styrer i Sørnes barnehage og opptatt av å ha nok voksne på jobb sammen med barna. Han har fått inn en fast ressurs etter at de fikk dekket plantiden.

– Allerede nå merker vi hvor godt det er å kunne gjøre annet lovpålagt arbeid uten å kjenne på at du burde være to steder på en gang. Det letter på samvittigheten. Når pedagogisk leder nå tar ut plantiden borte fra avdelingen, trekkes ikke ressursene bort fra barna på den måten det gjorde før. Det går ikke ut over voksentettheten og det opplegget avdelingen har planlagt, sier Petter.

– Å få dekket plantiden bidrar positivt både for barna og for de voksne. Å gjennomføre det du har planlagt for, er givende. Jeg er ikke fremmed for at tiltak som dette kan bidra til å redusere sykefraværet på sikt, sier Petter.

De fleste barnehager har nå en fast ressurs, som barn og voksne kjenner, som bidrar i plantiden. Dette er positivt både for barna og foreldrene, men også for den ressursen som kommer inn i barnehagen og som kjenner på eierskap og tilhørighet overfor avdeling og barna.

Kjemper om de samme hodene

– Vi ønsker å være konkurransedyktige for å tiltrekke oss nye medarbeidere som ønsker å jobbe i barnehage. Vi ser at behovet for barnehagelærere er større enn studentinngangen til barnehagelærerstudiet ved universitetene. Ved Universitetet i Stavanger er det en markant nedgang i studentmassen som på sikt vil gi hele distriktet vårt utfordringer med å få tak i nok pedagoger, sier Tove Valdeland. Hun er opptatt av at barnehagene skal være et godt sted å være både for barna, men også for de voksne.

– I mange barnehager i Sola kommune betyr dette tiltaket ressurser på fra omtrent en halv til en stilling. Tiltaket har lenge vært et ønske og får full støtte fra Utdanningsforbundet, sier Tove Valdeland.

Plantiden brukes blant annet til

  • planlegge for det pedagogiske opplegget og driften i avdelingen fram i tid
  • samarbeid med andre avdelinger
  • faglige oppdateringer
  • foreldrekontakt

Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ga ut en kunnskapsoversikt om barns trivsel i barnehagen i mars 2025. Den viser barnehagemiljø der barn trives, kjennetegnes blant annet av at

  • barna får drive med variert og selvbestemt lek sammen med hverandre, med støtte fra personalet.
  • det er viktig med et personale som gir omsorg og emosjonell støtte, og som oppmuntrer til samspill og vennskap mellom barna.
  • gode relasjoner mellom personalet og foreldre/foresatte.

Les rapporten: Hva kjennetegner barnehagemiljøer hvor barn trives godt? | udir.no

Bildet viser en mann i en barnehage - Klikk for stort bildePetter Emberland er styrer i Sørnes barnehage.