Bedre støtte, tidligere hjelp og tettere samarbeid i barnehagen

Fra august 2025 tar alle barnehagene i Sola kommune i bruk Føniks-modellen – en ny måte å organisere spesialpedagogisk hjelp på. Målet er å gi barn bedre støtte, tidligere hjelp og et tettere samarbeid mellom ansatte, foreldre og støtteapparatet.

I stedet for at hjelpen gis av eksterne spesialpedagoger som kommer inn "utenfra", blir hjelpen nå en naturlig del av barnehagehverdagen – sammen med barna og de ansatte som kjenner dem best.

– Det handler om å gi hjelpen på en bedre måte. Vi ønsker at hjelpen skal være tilgjengelig der barna er – i lek, i relasjoner og i fellesskapet, sier Bodil Valheim Malmin, rådgiver for oppvekst i Sola kommune.

Inkluderingspedagoger og tettere samarbeid

Som del av modellen ansettes inkluderingspedagoger direkte i barnehagene. De skal jobbe både forebyggende, med barn som trenger ekstra støtte, og med å veilede personalet. Dette gir mer kontinuitet og trygghet for barna – og styrker barnehagens kompetanse som helhet.

– Vi tror på styrken i det lokale laget rundt barnet. Når vi samarbeider tettere, lærer av hverandre og løfter i fellesskap, gir vi barna bedre forutsetninger for utvikling og trivsel, sier Malmin.

Føniks-modellen innebærer også tettere samarbeid med Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og kommunen. Det etableres faste samarbeidsarenaer, og alle aktører samhandler om barnas beste – både på individ- og systemnivå.

Tidlig innsats – bedre hjelp

To kommunale og to private barnehager har prøvd ut modellen det siste året. Erfaringene viser at barna får hjelp tidligere, ansatte blir tryggere i møte med utfordringer, og hele personalet får økt forståelse for hvordan de kan støtte barn i ulike behov.

– Vi ser at spesialpedagogikken blir mer relevant når den skjer i kontekst, og at barnehagene opplever større mestring og mindre frustrasjon. Dette handler om mer enn ressurser – det handler om kultur og praksis, sier Malmin.

Bygger på forskning og nasjonale føringer

Føniks-modellen bygger på barnehageloven, nasjonale retningslinjer og forskning på hva som gir effekt for barn med behov for litt ekstra hjelp og støtte. Modellen er ikke et prosjekt, men en langsiktig omlegging i måten kommunen tenker og jobber på.

– Vårt mål er å skape trygge, inkluderende og kompetente barnehager der barn får hjelp før utfordringer vokser seg store – og der foreldre har tillit til at deres barn blir sett og får støtte, sier Malmin.