Derfor graves det langs Nesbuvegen

På gang: Klargjøring til bygging av nye Røyneberg barnehage. Nye gang- og sykkelveger. Utbedring av undergang. Ny sykkelbru.

Bilde av elevrådsrepresentant Herborg Espedal Hellestø i 5a på Røyneberg skole og ordfører Tom Henning som bruker en spade for å taførste spadestikk på graveprosjektet på Røyneberg. - Klikk for stort bildeElevrådsrepresentant Herborg Espedal Hellestø i 5a på Røyneberg skole og ordfører Tom Henning tok første spadestikk på graveprosjeltet på Røyneberg.

Både trafikanter på fylkesveg 510/Nesbuvegen og du som bor i Røyneberg- og Sørnes-området vil legge merke til anleggsarbeidene de neste månedene

Samtidig som Sola kommune snart skal bygge nye Røyneberg barnehage i Myklaberglia, som ligger på oppsiden av Nesbuvegen, skal Rogaland fylkeskommune/Bymiljøpakken bygge ny sykkelveg med fortau langs deler av fylkesveg 510/Nesbuvegen, på den delen som går parallelt med barnehagetomten og ned til undergangen under vegen. Det skal også lages ny gang- og sykkelveg mellom Myklaberglia og hovedvegen.

I dette området er det mye nedgravd infrastruktur (vannledninger, avløpsrør, fiberledninger, gassledninger og strømkabler) som må oppgraderes og legges om når det bygges nytt.

De viktigste endringene for myke trafikanter og bilister i området i anleggsperioden er:

• Dagens gang- og sykkelveg langs fv510/Nesbuvegen ved anleggsområdet stenges for å gi plass til anleggsarbeidene. Alternative gang- og sykkelveger utenom anleggsområdet endrer seg i løpet av byggeperioden og blir skiltet. Følg derfor skiltingen.
  • Nordgående kjørefelt på fv510/Nesbuvegen forbi anleggsområdet blir snevret inn på grunn av bygging av nytt busstopp. I nordgående kjørefelt blir fartsgrensen satt ned fra 60 til 50 kilometer i timen på grunn av kantstopp for bussen.
  • Det blir i anleggsperioden etablert en midlertidig busstopp med kantstopp, nærmere Kiwi-butikken.
  • Vegen Myklaberglia blir brukt som anleggsveg for transport inn til anleggsområdet. Åpen for beboere som trenger atkomst til boliger i Myklaberglia.

Samarbeid

Anleggsarbeidene i området er et samarbeidsprosjekt mellom Rogaland fylkeskommune/Bymiljøpakken og Sola kommune, der Nordbø Maskin AS er utførende entreprenør. Kontraktssum er 25 millioner kroner inkl. mva. Byggherre er Sola kommune.

Dette arbeidet starter i januar 2023 og skjer i etapper. Sola kommunes nye Røyneberg barnehage og Rogaland fylkeskommunes utbedring av underganger skal bygges senere.

Kart over anleggsområdet på Røyneberg med mulige gang- og sykkelveger markert.  - Klikk for stort bildeGang- og sykkelveger langs fv510/Nesbuvegen må ved anleggsområdet stenges for å gi plass til anleggsarbeidene. Alternative ruter kan endre seg i byggeperioden. Følg derfor gjeldende skilting. Bilde av 3D-modell av ny gang- og sykkelveg langs Nesbuveien langs barnehagetomt frem til kulvert og ny gang- og sykkelveg mellom Myklaberglia og kulvert mot Nesbuvegen.  - Klikk for stort bilde3D-modell av ny gang- og sykkelveg langs Nesbuveien langs barnehagetomt frem til kulvert og ny gang- og sykkelveg mellom Myklaberglia og kulvert mot Nesbuvegen. Illustrasjon: Novaform