Få parkeringsgebyrer til solabilistene

Bilistene i Sola får parkeringsskryt fra de som sjekker at trafikkreglene følges.

Bilde av parkeringsskilt utenfor Sola rådhus - Klikk for stort bildeFra og med torsdag 12. januar 2023 kan du bli ilagt en kontrollsanksjon/parkeringsgebyr(bot) ved parkering som ikke følger trafikkreglene, eller som ikke er tråd med skiltingen.

- Folk i Sola er flinke til å parkere riktig. Hittil i år er det bare ilagt 9 gebyrer i hele kommunen, alle knyttet til parkering som kan være en trafikkrisiko. Det er ikke skrevet ut kontrollsanksjoner som går på oversteget parkeringstid, eller manglende parkeringsavgift, sier fagleder Maud Eikeland i Stavanger Parkering.

I januar startet Sola kommune håndheving av trafikkregler og vedtatte parkeringsreguleringer i hele Sola. Det betyr at du kan bli ilagt en kontrollsanksjon/parkeringsgebyr (bot) ved parkering som ikke følger trafikkreglene, eller som ikke er tråd med skiltingen.

Vil unngå trafikkfarlig parkering

Selv om det er gratis å parkere på kommunalt oppmerkede plasser, og det kan være lovlig langs gater og veier i kommunen, gjelder trafikkreglene og skiltforskriften. Feilparkerte biler kan lage trafikkfarlige situasjoner, ved at sikt og annen trafikk hindres.

Ved skoler kan feilparkerte kjøretøy gjøre at det blir farligere for elever å bevege seg. På vegstrekninger langs strendene kan parkerte biler hindre at for eksempel ambulanser og søppelbilene kommer seg fram dit de trengs. Derfor gjelder noen trafikkregler og skilt.

Noen eksempler i
Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) på Lovdata.no på hva som er ulovlig parkering:

• Stans og parkering, helt eller delvis på fortau, gang, eller sykkelveg.
  • Stans og parkering i uoversiktlig kurve, på bakketopp eller på annet uoversiktlig sted.
  • Stans og parkering i vegkryss og på gangfelt, eller nærmere enn 5 meter.
  • Parkering foran inn- eller utkjørsel.
  • På forkjørsveg med høyere fartsgrense enn 50 km i timen er det forbudt å parkere i kjørebanen.
  • Parkering som bryter med skilting på stedet.

Les mer om parkering i Sola, klageadgang og HC-tillatelse

Det er Stavanger Parkering som håndheve reguleringsbestemmelsene på vegne av Sola kommune. Også politiet har myndighet til å håndheve skiltene.

Meld fra om trafikkfarlig parkering

Innimellom får kommunen beskjed om kjøretøy som i kortere eller lengre tid står parkert slik at de hindrer annen trafikk, eller lager trafikkfarlige situasjoner.

- Da kan vi dra ut og sjekke, sier fagleder Maud Eikeland i Stavanger Parkering.

Stavanger Parkering: post@stavanger-parkering.no, telefon 51 50 76 72, patruljebil telefon 90 88 89 62