Får ikke beholde Blått Flagg på Solastranden

Vi får ikke kvalitetsstempelet Blått Flagg i 2024. Likevel er det trygt å bade på Solastranden.

Strenge krav til badevannskvalitet

I juni 2023 ble hele regionens Solastranden tildelt det internasjonale miljømerket Blått Flagg. Blått Flagg betyr at stranden og området oppfyller svært strenge krav til miljø, sikkerhet og service, og at badevannskvaliteten er på et høyt nivå.

Sommeren 2024 vil vi ikke kunne se det blå flagget vaie ved inngangen til Solastranden. Resultatene fra testingen av badevannskvaliteten på Solastranden i 2023, når ikke opp til de svært strenge kriteriene som er nødvendige for å få Blått Flagg. Likevel er det trygt å sole seg og bade på Solastranden. Kravene for Blått Flagg er nemlig strengere enn EU-direktivets krav for badevann.

– Blått Flagg-ordningen har strengere krav til vannkvalitet utover hvorvidt badevannet er helsefarlig eller ikke. Det betyr at selv om verdiene ikke har tilfredsstilt kriteriene for Blått Flagg, har de ikke vært avvikende i den grad at det har vært helsefare, sier kommuneoverlege i Sola, Sophie Therese Sirevaag Fossberg.

Kommunen har ikke avdekket noen åpenbare grunner til at vannkvaliteten var dårligere sommeren 2023 sammenlignet med sommeren 2022, som la grunnlaget til at vi fikk Blått Flagg i fjor.

Følger med på badevannskvaliteten

Sola kommune overvåker badevannet gjennom sommeren.

– På 13 badeplasser tar vi prøver av badevannet ti ganger mellom juni og august hvert år, sier Randi Storhaug som er rådgiver for landbruk og miljø i kommunen.

– Prøvene analyser vi for innhold av tarmbakterier. Viser en prøve dårlig badevannskvalitet, tar vi kontrollprøver før vi eventuelt må vurdere stenging av badeplassen. Hvis vi fraråder bading, vil vi sette opp skilt på badeplassen, sier Storhaug.

Les om badeplasser i Sola og hvor vi tester badevannet.

Bekker med utløp på strendene og i sjøen

Flere bekker og kanaler har sine utløp både på Solastranden og de andre strendene i kommunen. Disse bekkene er dessverre forurenset slik de ligger i dag, og har jevnt over et bakterieinnhold som gjør dem uegnet for bading. Forurensningen kommer hovedsakelig fra jordbruk i området.  Advarselsskilt markerer utløpet av forurensede bekker på strendene.

Foto av bekk som renner ut i sjøen og en bunker på Solastranden. - Klikk for stort bildeFlere bekker og kanaler har sine utløp på Solastranden og de andre strendende i kommunen. Flemming Stene

En av verdens fineste strender

Solastranden har tidligere blitt kåret til en av verdens fineste strender av The Sunday Times. Den 2,3 kilometerlange stranden er en av regionens største utfartssteder og attraksjoner året rundt. Stranden er langgrunn og familievennlig. Her er det sydenstemning på varme og gode dager, og på vindfulle dager er Solastranden populær blant brettseilere og surfere. Spaserturer på stranden er aktuelle alle årstider. Langs Jærkysten er det flere vakre strender uten miljømerket Blått Flagg. Blått Flagg er et synlig bevis på at stranden og omgivelsene er i ivaretatt på best mulig måte. Vi satser på en lang og god bade- og strandsesong i 2024, og på bedre resultater for badevannskvaliteten. Det vil danne et godt grunnlag for å igjen kunne søke om Blått Flagg på Solastranden i 2025.

Foto av Solastranden. Det mange folk på stranden som bader og koser seg.  - Klikk for stort bildeSolastranden er en av regionens største utfartssteder og attraksjoner året rundt. Elisabeth Tønnessen

Fakta om blått flagg

• Blått Flagg er et globalt miljøsertifikat for strender, båthavner og båtturer.
  • Formålet med Blått Flagg er å bidra til å fremme bærekraftig utvikling ved strender, marinaer og blant tilbydere av bærekraftige båtturer.
  • Blått Flagg-ordningen eies og drives av Foundation for Environmental Education (FEE). Søkere må oppfylle strenge krav til blant annet sikkerhet og service, miljøledelse, vannkvalitet, informasjon og miljøopplæring.
  • For at en strand eller marina kan ha flagget heist må alle Blått Flagg kriteriene være oppfylt.
  • Kriteriene er internasjonale og like for alle land som deltar.