Godt resultat er ingen hvilepute

Økte inntekter og mer utbytte fra Lyse AS, i tillegg til lavere pensjonsutgifter gjør at Sola kommune kommer godt ut av 2023.

– Vi leverer et godt resultat for 2023. Kommunen drives godt samtidig er dette ingen hvilepute. Utfordringene står i kø de nærmeste årene og vi merker godt at stadig flere innbyggere trenger flere tjenester fra kommunen, sier kommunedirektør Knut Underbakke.

Det foreløpige regnskapet for Sola kommune viser et netto driftsresultat på 149,7 millioner kroner, noe som tilsvarer 5,6 prosent av brutto driftsinntekter. Korrigert for ekstraordinært utbytte fra Lyse AS utgjør netto driftsresultat 4,3 prosent.

Av de 149,7 millioner kronene er 103,4 millioner kroner allerede satt av for å finansiere investeringer. Resten av pengene er overført til ulike fond i tråd med regelverket, herunder disposisjonsfondet.

Samlede disposisjonsfond ved utgangen av 2023 utgjør 330,7 millioner kroner, noe som tilsvarer 12,4 prosent av brutto driftsinntekter.

Skatteinntekter og rammetilskudd

Skatteinntekter og rammetilskudd til Sola kommune ble på 1.983,1 millioner kroner i 2023, noe som er 40,4 millioner høyere enn budsjettert. Skatteinntektene var 1,9 prosent høyere enn året før og var 126 prosent av
landsgjennomsnittet per innbygger i 2023.

– I Sola har vi vært godt vant når det kommer til økonomi. Vi har fremdeles høyere inntekter enn landsgjennomsnittet. Men fremover øker kommunens oppgaver på formidabelt vis. Dette er krevende både for ansatte og innbyggere. Vi får et forventningsgap som vi må tørre å snakke om. Tiden da friområdene i
Sola så ut som golfbaner er forbi og kommer aldri igjen, sier Underbakke.

Resultat for tjenesteområdene og stabene

Stadig flere innbyggere trenger lovpålagte tjenester fra kommunen. Dette utfordrer kommuneøkonomien og gjør økonomistyring til en krevende og svært viktig oppgave i tiden fremover. Det samlede merforbruket på tjenesteområdene og stabene er på 52 millioner kroner og utgjør 2,7 prosent av det totale netto driftsbudsjettet som er på 1 950 millioner kroner. Merforbruket er i all hovedsak knyttet til økning i antall innbyggere med omfattende hjelpebehov i eldreomsorgen og blant barn og unge.

Økt utbytte fra Lyse AS omgjort til nytt ansvarlig lån

Det er etablert et nytt ansvarlig lån i Lyse på 400 millioner kroner, hvor Sola kommune sin andel er på 34,9 millioner kroner. Dette ble i regnskapsåret 2023 bokført som økt utbytte i drift med påfølgende overføring til investeringer og tilhørende etablering av ansvarlig lån. Isolert sett bidro utbyttet fra Lyse til økt netto driftsresultat på 1,3 prosent i 2023.

Investeringer

Sola kommune har et høyt investeringsnivå, og brutto investeringsutgifter var på 223,5 millioner kroner i 2023. Dette er lavere enn justert budsjett, som var på 337,7 millioner kroner og skyldes i hovedsak endret framdrift i noen investeringsprosjekter, herunder kjøp av kommunale boliger, VA Tanangervegen, nye lokaler FeelGood Dysjaland, midlertidig base Kleppvegen 6 og ny svømmehall.

Kommunens ordinære lånegjeld eksklusivt pensjonsforpliktelser var på 1.746,6 millioner kroner ved utgangen av 2023. Gjeldsgraden er på 39,6 prosent i 2023 når startlån og kjøp og salg av tomter for videre salg holdes utenom, etter vedtaket i kommunestyret. Den lave gjeldsgraden skyldes at 510 millioner kroner av salg av Sola bredbånd ble i 2023 benyttet til nedbetaling av gjelda.

Prosessen videre

• Årsregnskapet er gjort opp etter gjeldende regelverk og overlevert til revisjon for kontroll og endelig godkjenning.
  • Årsrapport for 2023 blir offentliggjort i slutten av mars.
  • Årsrapporten og årsregnskapet for 2023 er planlagt behandlet i formannskapet 14. mai, og i kommunestyret 23. mai.