Innsamling av plastemballasje starter i mai

bilde av plastsymbol - Klikk for stort bilde

Fram til IVAR er i stand til å motta usortert restavfall igjen, vil vi samle inn plastavfallet ditt i sekker.

Denne ordningen er tilnærmet lik den Sola kommune hadde før IVARs sorteringsanlegg ble satt i drift i 2018. Plastemballasje hentes sammen med restavfall en gang i måneden fra og med 2. mai 2023. Du finner hentedagen for plast i tømmekalenderen din.

Sjekk tømmekalenderen for hvilket avfall som hentes på hvilken dag.

Har du nedgravd avfallsbeholder vil renovasjonen hente plastemballasje i sekker en gang i måneden.  Datoene for plastinnsamling finner du på sola.kommune.no under "hente avfall" og plastavfall. Sekkene plasseres ved de nedgravde avfallsbeholderne.

Du kan hente sekker til plastemballasje på biblioteket

Etter påske kan du hente egne sekker til plastemballasje ved biblioteket i Tananger og på Sola kulturhus.

Bibliotekene har åpent til kl. 19 mandag og torsdag. Se alle åpningstidene på bibliotekene(sola.bibliotek.no).
Mer-åpent bibliotek gir deg tilgang til biblioteket fra kl. 07-23 (sola.bibliotek.no).

Slik sorterer du

Skyll plastemballasjen i kaldt vann og hjelp til med oppvaskbørsten hvis det er nødvendig. Flasker kan fylles med vann og ristes. Rist emballasjen drypptørr, eller la den tørke litt, før du legger emballasjen i sekken.

På sortere.no får du en god forklaring på hvordan du sorterer plastemballasje før du legger det i sekken som vi henter.

Hvor havner plasten du sorterer?

Plasten blir transportert til et sorteringsanlegg for plast i Tyskland. Dette anlegget tar også imot store deler av den øvrige kildesorterte plasten fra resten av Norge. Grønt Punkt Norge har skjerpet kravene til materialgjenvinningsgrad overfor sine aktører i Europa de siste årene. Anlegget i Tyskland sorterer plasten på omtrent samme måte som anlegget til IVAR gjorde før brannen sommeren 2022.

Ordningen vil vare frem til IVARs sorteringsanlegg er i stand til å motta usortert restavfall igjen.