Klipping av grøntområder og veikanter

Kommunen har ansvar for å klippe vegetasjon som vokser langs kommunale veier. Også grøntområdene blir klippet jevnlig, men blomsterengene lar vi vokse vilt med vilje.

Grøntområder og blomsterenger

Grøntområdene i kommunen blir jevnlig klippet. Du kar kanskje lagt merke til at vi har robotklippere gående flere steder?

Etter hvert har vi etablert mange blomsterenger i Sola. Disse blir ikke klippet ofte, og det er med vilje. Blomsterengene er ikke bare fine, men de hjelper blant annet pollinerende insekter med mat på veien fra A til B. Blomsterengene klipper vi kun to ganger i året. Da klipper vi for å få bort enkelte dominerende arter som kan ta over blomsterengene.

Vi har satt opp skilt ved blomsterengene. På skiltene står det «Vilt med vilje – Vi har ikke glemt å klippe. Her lar vi gress og blomster gro fritt for å gi mat og oppholdssted til insekter og fugler. På denne måten gjør vi Sola grønnere og tar vare på det biologiske mangfoldet».

Foto av "Vilt med vilje" skilt i blomstereng. - Klikk for stort bilde

Miljøvennlig ugressbekjempelse

Av hensyn til miljøet, bruker vi ikke lengre sprøytemidler for å vedlikeholde grøntområder. Det betyr at vi tåle mer ugress, men at innsekter, dyr og dere som liker å plukke blomster får det bedre. Sprøytemidler er effektive for å få vekk ugress, men kan være skadelige for innsekter dyr og mennesker på lengre sikt. Fremmede plantearter som parkslirekne må vi fortsatt bruke sprøytemidler mot enkelte steder.

Ser du ugress, er det sannsynlig at du er i et trygt og giftfritt miljø. Hvis det gror helt over et sted, og du mener vi må gjøre noe med det, kan du gi beskjed til kommunen ved å melde om feil.

Kantklipping langs kommunale veier

Nå spirer og gror det godt i veikanten, og det er fram mot sankthans at gresset gror aller raskest. Kommunen har ansvar for å klippe vegetasjon som vokser langs kommunale veier. Å holde vegetasjonen nede langs veien er viktig for blant annet trafikksikkerheten, hindre spredning av uønskede arter og for at vannet kan renne der det er grøfter.

Vi starter kantklippingen i uke 24. Da kjører vi en rute som tar omtrent tre uker å gjennomføre. Den samme ruten klipper vi igjen i uke 32.

1. Byberg
  2. Tjelta