
Alle boliger og fritidsboliger i kommunen skal ha en renovasjonsordning for hageavfall. Denne ordningen er innrettet på ulike måter ut fra hvilken type bolig og renovasjonsløsning du har, og noen typer bolig er ikke omfattet av ordningen med egen hageavfallsbeholder på hjul.
Unntakene er:
• De som bor i borettslag eller sameie
• Husstander med fellesbeholder eller nedgravd beholder
• Husstander som har fått tillatelse fra kommunen til å kompostere selv
• Husstander som allerede har mottatt egen hageavfallsbeholder
• Fritidsboliger
Hageavfallsbeholderen er merket med et hageavfallsklistremerke på lokket, og skal benyttes til hageavfall i tråd med IVARs sorteringsguide (lenke). Hageavfallet hentes en gang i måneden fra mars til oktober, og tømmes ikke i perioden november – februar. Du kan se tømmekalenderen på appen “Min renovasjon” eller www.tømmekalender.no.
Mer effektiv gjenvinning
Bakgrunnen for endringen er utfordringer med separering av mat- og hageavfall på IVARs biogassanlegg. Poser med matavfall som setter seg fast i hageavfall gjør at matrester blandes med hageavfallet, noe som skaper hygieniske problemer og gjør komposten ubrukelig. Når avfallet er blandet, kan det ikke behandles på riktig måte i biogassprosessen. I stedet må det brennes. I tillegg fører jord, sand og stein til økte kostnader og driftsproblemer. Ved å sortere mat- og hageavfall separat kan vi unngå disse problemene, utnytte ressursene bedre og holde kostnadene nede.
Den nye renovasjonsordningen skal gjøre at alle innbyggere skal kunne kildesortere avfallet sitt bedre, slik at gjenvinningen blir så effektiv som mulig. Bedre sortering bidrar til lavere driftskostnader, noe som hjelper med å holde renovasjonsgebyrer så lave som mulig.
Utkjøring av beholdere fortsetter utover vinteren til alle husstander har fått levert. Vær oppmerksom på at dette kan forårsake litt lenger ventetid på andre avfallsbeholdere som er bestilt eller skal byttes i perioden.
Se utfyllende informasjon samt spørsmål og svar om hageavfallsordningen.