Nå kan du bestille beholder til hageavfallet

Fra og med januar 2024 blir den brune beholderen du har til våtorganisk avfall en ren matavfall-dunk.

Vi tømmer den annenhver uke, som tidligere.

Hva gjør jeg med hageavfallet, tenker du kanskje?

Du kan bestille en egen dunk til hageavfallet ditt i 2024. Vi tømmer dunken i hagesesongen – fra mars til oktober. Første tømming av hageavfallsbeholderen skjer i løpet av mars 2024. Datoene for når hageavfallet tømmes blir lagt inn i tømmekalenderen for 2024. Den er klar ved årsskiftet 2023/2024.

Bestill ny dunk i appen «Min renovasjon»

Hageavfallsbeholder kan du bestille i appen Min renovasjon:

eller på tømmekalender.no.

– Vi har mange hageavfallsbeholdere som er klare til å kjøres ut og vi leverer derfor ut beholdere så snart vi har mulighet, sier Maria Teresa Sousa, ansvarlig for renovasjon i Sola kommune.

Kostnaden på beholderen bestemmes først av kommunestyret i desember.

Hvis du ikke ønsker beholder, kan du levere hageavfall gratis hele året på Forus og Sele gjenvinningsstasjon.

Bor du i borettslag eller i sameie?

Ved sesongstart i mars 2024 kan du bestille henting av hageavfall på hentavfall.no.  Du kan også levere hageavfall gratis hele året på Forus og Sele gjenvinningsstasjon.

Les hva IVAR sier om hvorfor matavfall og hageavfall skal deles (ivar.no)

Bildet viser en mann i gul jakke bak en avfallsdunk. - Klikk for stort bilde
Bildet viser en hageavfallsdunk foran tre høye rader av dunker som venter på å bli kjørt ut til innbyggere. - Klikk for stort bilde
Bildet viser lokket på en hageavfallsbeholder - Klikk for stort bilde