Navnekonkurransen er avsluttet – nå får dagsturhytta et navn

Dagsturhytta står ferdig i Hålandskogen. Utsikt mot Ryfylke.  - Klikk for stort bilde Kari Kolnes

139 navneforslag har kommet inn, og juryen er enstemmig.

Dagsturhytta skal hete: Solabu

Navnekonkurransen åpnet 10. November og I løpet av en drøy uke kom det inn 139 flotte navneforslag til den nye dagsturhytta i Hålandskogen i Sola kommune. De fleste  ble sendt inn via nettsidene våre, men vi fikk også en del forslag på Facebook.

–  Vi er veldig fornøyd med engasjementet, og takknemlige for alle de gode forslagene. Blant annet er det mange skolelever som har sendt inn forslag, forteller ordfører Tom Henning Slethei. Vi ba folk om å slippe fantasien løs, men navnet skulle være relatert til natur, geografi eller historie. Det er med stor glede at vi nå kan si at dagsturhytta skal hete Solabu, sier Slethei.

Disse vant navnekonkurransen

Tre personer har foreslått at dagsturhytta skal hete Solabu, og har dermed vunnet navnekonkurransen. Gratulerer til:

• Stein-Roar Slotterøy
  • Reinert Larsen
  • Amalie Dyrseth Engelsgjerd

Vi tar kontakt med vinnerne, som vil få heder og ære under åpningen av dagsturhytta, og et gavekort hver på 700 kroner som kan brukes til turutstyr eller annet på Sola Sport og Fritid. Tusen takk til alle dere andre som var med i navnekonkurransen, og som sendte inn så mange gode navneforslag.

Enstemmig jury

I juryen var ordfører Tom Henning Slethei, kultursjef Morten Hansen og kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Gjerdsjø.

De fleste navneforslagene er enten knyttet til skogen, området Håland eller vikingtiden. I tillegg har hele 11 personer sendt inn forslaget «Trekanten». Sammen med «Utsikten» som mange har foreslått, er også «Bablo» en gjenganger, sannsynligvis inspirert av serien på NRK Super med samme navn. Bablo er nemlig verdens morsomste bibliotek. Dette passer fint, siden det skal være et lite bibliotek i dagsturhytta også. Men det var altså navnet «Solabu» juryen landet på til slutt.

– Vi hadde alle en liste med våre favoritter. Til felles hadde vi favoritten «Solabu». Navnet er enkelt å si, det er selvforklarende, og vi liker at den har en dobbelt betydning, sier kultursjef Morten Hansen.

Solabu åpner 16. desember

Sola kommune åpner dagsturhytta "Solabu" 16. desember klokken 12.00 og vi vil snart komme tilbake med mer informasjon om den offisielle åpningen. Vi gleder oss til å kunne ønske små og store velkommen til fine opplevelser i hytta framover.

Her kan du lese mer om dagsturhytta "Solabu"