Sande barnehage utnevnt til Universitetsbarnehage

Både barn, foresatte, barnehageansatte og kommunen kan glede seg til et enda tettere samarbeid med Universitetet i Stavanger (UiS).

Partnerskapsavtalen mellom Universitetet i Stavanger og Sande barnehage og Sola kommune ble signert i kantinen i Sola rådhus. Til stede var fra venstre instituttleder Anita Berge ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS, dekan Odd Magne Bakke ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS ,virksomhetsleder Tom Ove Eskeland og barnehagesjef Tove Valdeland i Sola kommune.   - Klikk for stort bildeGod stemning da partnerskapsavtalen mellom Universitetet i Stavanger og Sande barnehage og Sola kommune ble signert. Fra venstre instituttleder Anita Berge ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS, dekan Odd Magne Bakke ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS ,virksomhetsleder Tom Ove Eskeland og barnehagesjef Tove Valdeland i Sola kommune.

- Dette er en merkedag. Både for Sande Universitetsbarnehage, men også for Sola kommune. En skikkelig vinn-vinn-situasjon for alle parter. Kommunen får være med å utvikle framtidens barnehageansatte, vi får tilgang til forskning og knytter oss enda tettere opp mot et sterkt utdannings- og forskningsmiljø. Jeg håper og tror ansatte, barn og foresatte vil oppdage hvor nyttig og bra dette samspillet er, sier varaordfører Siv-Len Strandskog.

Sande barnehage, Solas eldste barnehage, har vært praksisbarnehage lenge. Barnehagen er nå valgt ut til å bli Universitetsbarnehage. Avtalen mellom Universitetet i Stavanger og barnehageeier Sola kommune ble underskrevet onsdag ettermiddag.

I en universitetsbarnehage er det kort avstand mellom barn og ansatte og fagmiljøet og kompetansen ved universitetet. Samtidig får de som har den teoretiske kunnskapen et bedre innblikk i praksis og den faktiske barnehagehverdagen.

Utvikling begge veier

Det store målet med partnerskapet er at praksisfeltet kan være med å utvikle lærerutdanningene, gjennom et tettere samarbeid mellom utdannere/faglærere og barnehageansatte.

- Sola får på denne måten være med å utvikle og forme kommende yrkesutøvere. Konkret vil ansatte fra Sande delta i undervisning på UiS, og det er en fast kontaktperson/faglærer fra UiS som bistår inn i barnehagens faglige arbeid. Det gir ansatte økt faglig trygghet og gi støtte til å utvikle seg i relasjoner med barna, sier barnehagesjef Tove Valdeland i Sola kommune.

Hun mener foresatte vil kunne merke enda bedre kvalitet på faglig og relasjonelt arbeid rundt barna.

Kort avstand mellom teori og praksis

Morgendagens barnehagelærere får i Sande Universitetsbarnehage viktig praksis i tett samarbeid med barnehagen. I universitetsbarnehagen er det kort avstand mellom barn og ansatte og fagmiljøet og kompetansen ved universitetet. Samtidig får de som har den teoretiske kunnskapen et bedre innblikk i praksis og den faktiske barnehagehverdagen.

- Intensjonen med universitetsbarnehager er at dette forpliktende samarbeidet skal styrke kvaliteten i barnehageutdanningene, ved at teori og praksis knyttes tettere sammen, sier dekan Odd Magne Bakke ved Fakultet for utdanningsvitskap og humaniora ved Universitetet i Stavanger.

Små og store utforsker

Sande Universitetsbarnehage er en barnehage med tre avdelinger, 16 ansatte og 2 lærlinger. Virksomhetsleder Tom Ove Eskeland er superklar for at flere års praksissamarbeid med UiS nå utvides ytterligere.

- Det er gøy å utforske, både for små og store mennesker. Det er en stor å ære å være en universitetsbarnehage. Jeg er takknemlig for å lede en gjeng energiske barnehagesatte som vil strekke seg og bli enda bedre, sier Eskeland.