Sola kommune ber ansatte fjerne TikTok og Telegram

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) har vurdert at det er høy risiko ved bruk av applikasjonene TikTok og Telegram, og fraråder derfor bruk av disse på enheter med tilgang til offentlige virksomheters datasystemer.

Bilde av mobil - Klikk for stort bilde

Sola kommune ber derfor ansatte om å fjerne TikTok og Telegram fra enheter som brukes i arbeidssammenheng og som er koblet til kommunens interne digitale tjenester, som for eksempel Teams, e-post, Sharepoint, OneDrive og Microsoft 365.

– Vi tar anbefalingene på alvor og ber om at alle ansatte tar hensyn til dette på mobilen, nettbrettet og pc-en sin, sier kommunedirektør Knut Underbakke.

– Private enheter er ikke omfattet av forbudet i denne omgang. Tjenesteområdene kartlegger nå bruken av private enheter i jobbsammenheng, og vi vil komme med nærmere informasjon om dette senere i vår, sier Knut Underbakke.

Les Nasjonale sikkerhetsmyndigheters (NSM) anbefaling å ikke bruke TikTok og Telegram på tjenesteenheter.