Solahallen: følg rive og byggearbeidene

Mye skal gjøres før du kan svømme i nye Solahallen. I høst rives den gamle svømmehallen og ny hall vil stå ferdig i 2026.

Du kan følge arbeidet via byggekamera.no. Bildet oppdateres hvert tiende minutt og vil til enhver tid vise hvor langt vi har kommet med rivingen av gamle Solahallen og bygging av nytt svømmeanlegg.

Den nye solahallen inneholder tre bassenger; ett til konkurranse, ett til opplæring og ett terapi/varmtvannsbasseng. Svømmehallen skal gi sola-elever svømmeopplæring og publikum et godt svømmetilbud. Terapibassenget er primært tiltenkt behandling og er en del av primærhelsetjenesten i Sola kommune.

Rivearbeider i høst

I august settes byggegjerdene opp og arbeidene med å rive den gamle solahallen starter. Selve rivingen starter midt i september og pågår etter planen ut november.  Arbeidet medfører periodevis anleggstrafikk, støv og støy.  – Vi legger stor vekt på helse, miljø og sikkerhet i arbeidet, og har flere avbøtende tiltak for å dempe belastningen for de nærmeste naboene, sier prosjektleder Per Skretting. Den nærmeste bebyggelsen består av eneboliger, men også to barnehager. – Vi vet det vil bli en del støv når vi river og frakter bort gammel bygningsmasse. Tette byggegjerder, vanning, soping og vanning av vei er noen av tiltakene vi gjør for å minske ulempene for naboene når det er nødvendig, utdyper han.

Nabomøte og nabomeldinger

Før rivingen av gamle Solahallen starter for fullt, arrangerer Sola kommune et møte med de nærmeste naboene. Prosjektledelsen har også egne møter og dialog med de to barnehagene i nærområdet.

– Når vi går i gang med anleggs- og byggearbeider i et nabolag som dette, er det viktig for oss å ha dialog med de som blir berørt i ulike faser av arbeidet, fram til at den nye Solahallen er klar til å ta imot badeglade store og små, sier Skretting.

Egen prosjektside om Solahallen

Sola kommune som byggherre har en egen prosjektside der du finner informasjon om prosjektet og nabomeldinger til enhver tid.

Gå til Solahallen sin prosjektside.