Solastranden får internasjonalt kvalitetsstempel

Hele regionens populære strand er tildelt det høythengende miljømerket Blått Flagg.

Før årets forhåpentligvis lange og gode bade- og strandsesong kan det blå flagget heises på Solastranden. Det betyr at stranden og området oppfyller strenge krav til miljø, sikkerhet og service, men også at badevannskvaliteten er på et høyt nivå og i henhold til strenge krav.

- Dette er skikkelig stas! Solastranden er en av regionens største utfartssteder og attraksjoner. Blått Flagg er et kvalitetsstempel og når vi snart heiser flagget kan besøkende, turgåere og små og store strandløver føle seg trygge med tanke på både vannkvalitet og sikkerhet. Gjestene får et synlig bevis på at omgivelsene og stranda er ivaretatt på best mulig måter, sier solaordfører Tom Henning Slethei.

Solastranden ved solnedgang.  - Klikk for stort bildeVakre Solastranden er den mest besøkte stranden langs jærkysten.

Solastranden med siv, sand og sjø. - Klikk for stort bildeSolastranden er tidligere kåret til en av verdens fineste strender. Med god grunn.

Solastranden er 2,3 kilometer lang og er en del av Jærstrendene landskapsvernområde. Stranden er et svært populært utfartsområde for befolkningen på Nord-Jæren. Den er den mest besøkte stranden langs jærkysten. Stranden er langgrunn, som gir gode forhold for brettseilere. Solastranden er også svært familievennlig.

Nærings- og reiselivssjef i Sola kommune, Gry Isabel Sannes, ser på tildelingen av Blått Flagg som en æresbevisning som dokumenterer det gode arbeidet kommune har gjort for å ta vare på Sola stranden som landskapsvernområde.

- Samtidig som vi legger til rette for at publikum, både folk i hele regionen og tilreisende, får tilgang til en ren strand, rent badevann og et fantastisk naturområde, sier Sannes.

Flagg Blått Flagg - Klikk for stort bildeBlått Flagg er også en måte for kommunen og eier til å vise at vi tar ansvar for miljøet på og rundt det aktuelle området, og at vi ønsker å fremme miljøriktig adferd i kommunens friområder.

​​I juni blir Blått Flagg-tildelingen markert med heising av det blå flagget som skal vaie ved inngangen til Solastranden.

Fakta Blått Flagg

Blått Flagg er et globalt miljøsertifikat for strender, båthavner og båtturer.
Formålet med Blått Flagg er å bidra til å fremme bærekraftig utvikling ved strender, marinaer og blant tilbydere av bærekraftige båtturer. Dette skjer gjennom strenge krav til blant annet miljøledelse, vannkvalitet, sikkerhet og service, og miljøopplæring og informasjon.