Styrker kommunekassen med 515 millioner kroner – selger Sola Bredbånd

Sola kommune selger 100% av aksjene i Sola Bredbånd AS til en verdi av 515 millioner kroner. Midlene bidrar til en kraftig reduksjon i kommunens gjeld.

Bilde av svømmende gutt i Tananager svømmehall. - Klikk for stort bildeSola kommune skal de neste årene gjøre store investeringer i skole, barnehager og ny Sola svømmehall med varmtvannsbasseng. Salget av Sola Bredbånd for over en halv millard kroner bidrar til å redusere kommunens gjeld og frigjøre midler til kommunens primæroppgaver. Elisabeth Tønnessen

- Salget gjør at vi kan redusere kommunens gjeld betydelig, og samtidig sikre framtidige investeringer i skole, barnehage, idrettsanlegg, helse og omsorg i Sola kommune, sier solaordfører Tom Henning Slethei etter at et politisk flertall i kommunestyret 15. desember vedtok salget.

Kommer alle innbyggere til gode

De neste årene står kommunen foran milliardinvesteringer. Ny Jåsund skole, nye Røyneberg og Myklebust barnehager og Sola svømmehall med varmtvannsbasseng vil kreve store ressurser. Salget av Sola Bredbånd bidrar altså til å redusere kommunens gjeld og frigjøre midler til kommunens primæroppgaver, som kommer alle innbyggerne til gode.

Nå selger kommunen 100% av aksjene til Infranode, et nordisk selskap som investerer i infrastruktur, med langsiktig investeringshorisont. Prisen på aksjene i selskapet er 515 millioner kroner. Infranode har fra før av erfaring fra flere investeringer i partnerskap med norske kommuner innen fjernvarme, fiber og sosial infrastruktur.

Bilde av ordfører Tom Henning Slethei i Sola. - Klikk for stort bilde• - Det hviler et stort ansvar på oss med å forvalte disse midlene klokt, nøkternt og forsvarlig på vegne av innbyggerne, sier ordfører Tom Henning Slethei i Sola kommune. Elisabeth Tønnessen

- Sola Bredbånd har sikret solabuer bredbåndsdekning siden internetts barndom, men nå er tiden inne for å gi stafettpinnen videre. Det hviler et stort ansvar på oss med å forvalte disse midlene klokt, nøkternt og forsvarlig på vegne av innbyggerne. Med Infranode på eiersiden er vi sikre på at solabuer får en dobbel oppside: et raskt fibernett, og bedre offentlige tjenester, sier ordfører Tom Henning Slethei i Sola kommune

I snart 20 år har Sola kommune eid selskapet Sola Bredbånd AS, og gjennom dette bygget ut bredbåndstjenester til innbyggere, lokalt næringsliv og offentlige etater i kommunen. Nettverket har vokst i takt med næringslivet og innbyggertallet, og med 8 000 private og 650 bedriftskunder har selskapet blitt den største leverandøren i området.

Ingen forandring for kundene

20 år framover vil Lyse være hovedoperatør på nettverket, og denne avtalen tilrettelegger for stabile inntektskilder og videre utbygging. Salget vil ikke ha noen praktisk eller økonomisk betydning for kundene, som forblir under kontrakt med eksisterende fiberoperatør.

- Fibernett har blitt en uunnværlig del av infrastrukturen, og vi ser store muligheter for videre utbygging i Norge. Vi er imponert over den ledende rollen som Sola Bredbånd har tatt lokalt, og ser frem til å bli kjent med solabuene, gi dem et markedsledende fibernettverk og fortsette det gode samarbeidet med Sola kommune og Lyse, sier Erik Botnevik, leder for Infranode Norge.

----------------------------

Om Sola Bredbånd:

Sola Bredbånd AS har vært 100% eid av Sola kommune siden oppstart i 2003. I denne transaksjonen har Sola Bredbånd blitt priset til om lag 500 millioner kroner, basert på en brutto selskapsverdi på 100% basis. Infranode kjøper 100 prosent av aksjene fra Sola kommune.

Om Infranode:

Infranode er en langsiktig infrastrukturinvestor med et spesielt fokus på de nordiske landene. Infranode investerer i energi, energidistribusjon, fornybar energi, digital infrastruktur, transport og sosial infrastruktur. Infranode har kontorer i Stockholm, Helsinki, København og Oslo, og et sterkt team innen infrastrukturinvesteringer med omfattende lokal og internasjonal erfaring. Infranode har om lag 1,8 milliarder euro i kommittert kapital fra langsiktige, institusjonelle investorer, inkludert noen av de mest anerkjente pensjonsfondene i Norden. Blant investorene er Storebrand, Folksam, det svenske kommunale pensjonsfondet KPA Pension og det finske offentlig sektor pensjonsfondet KEVA.