Vil du vite hvordan vi skal møte fremtiden?

Kommuneplanens samfunnsdel er vår strategi for å møte fremtidens utfordringer.  Samfunnsdelen viser retning for hvordan vi ønsker å utvikle kommunen vår framover.

Politikerne i Sola fremhever fem innsatsområder:

• Sammen om fremtiden
  • Like muligheter
  • Sikkerhet i en usikker verden
  • Gode tettsteder og bomiljø
  • Fremtidens arbeidsplasser

Disse bidrar med retning til kommunenes fire samfunnsmål:

Illustrasjonen viser hvilke av Fns bærekraftsmål som henger sammen med kommunens samfunnsmålene - Klikk for stort bilde

I midten av målene finner vi FNs bærekrafts mål nummer 17 – samarbeid. Dersom vi skal nå samfunnsmålene må vi samarbeide, på tvers av kommunens tjenesteområder, sammen med innbyggere, lag og foreninger og næringsliv. Vi skal, som visjonen vår sier, vise ansvar for hverandre.

Bilde av Siri Nøttaasen Gabrielsen - Klikk for stort bildeSiri Nøttaasen Gabrielsen, kommuneplanlegger i Sola kommune.

Kommuneplanlegger, Siri Nøttaasen Gabrielsen, leder oss gjennom samfunnsmålene, som aktiviteten i kommunen skal understøtte:

I Sola skaper vi tilhørighet gjennom deltakelse

– Dette målet forteller oss  at vi skal arbeide for at alle innbyggere skal oppleve god livskvalitet, tilhørighet, trygghet og inkludering. Innbyggerne i Sola skal ha mulighet og anledning til å medvirke og delta i kommunens tjenestetilbud, uavhengig av alder, funksjonsevne, etnisitet, kjønn og religion.  Vi skal styrke lokalsamfunnet slik at innbyggere, i alle livsfaser, kan delta i felleskapet.

I Sola bygger vi et bærekraftig samfunn

–  Målet handler om at vi skal legge til rette for et samfunn som ivaretar kommende generasjoners behov.  Dette betyr at all utvikling i kommunen skal være bærekraftig, og at bærekraft står sentralt i alt arbeid vi gjør og på alle nivå i kommunen.

I Sola gir solid økonomi oss handlekraft

– Målet handler om at kommunens økonomiske rammer er avhengig av utviklingen i næringslivet i kommunen, regionen og samfunnet ellers.  Næringslivet i regionen er i stor grad knyttet til olje- og gassproduksjon, og konjunktursvingninger får store ringvirkninger. Samtidig krever internasjonale trender og økt politisk trykk i klimaspørsmål omlegging.

I Sola er vi kreative og tar i bruk nye løsninger

– Vi står, som resten av landets kommuner, overfor langsiktige utfordringer knyttet til en aldrende befolkning.  For å møte fremtiden og sikre bærekraftige tjenester med god kvartilet, blir det nødvendig å gjøre endringer i måten tjenestene leveres.  Systematisk arbeid med innovasjon og digitalisering skal forbedre Sola kommune slik at innbyggerne i Sola får kvalitative og fremtidsrettede tjenester.

Les kommuneplanens samfunnsdel i sin helhet. (PDF, 14 MB)

Les sakspapirene fra da kommunens samfunnsdel ble vedtatt av kommunestyret 23. februar 2023.