Språkopplæring til minoritetsspråklige elever

Alle barn har rett til grunnskoleopplæring når det er sannsynlig at de skal oppholde seg i Norge lengre enn tre måneder. Det er viktig at barn og unge kommer raskt i gang med opplæring i norsk språk og opplæring i fag. 

Minoritetsspråklige elever kan for eksempel være flyktninger eller barn av arbeidsinnvandrere. Det de har til felles er at de har et annet morsmål enn norsk eller samisk. De har de samme rettighetene som andre elever, men de vil trolig ha rett til særskilt språkopplæring og innføringstilbud.

Rett til særskilt språkopplæring

Minoritetsspråklige elever har rett til særskilt språkopplæring til de har blitt så gode i norsk at de kan følge den vanlige opplæringen i skolen. Hoveddelen av denne rettigheten er særskilt norskopplæring, som er forsterket opplæring i norsk. Særskilt norskopplæring kan gi enten som forsterket opplæring i klassen, eller i en egen gruppe. 

Det vanligste er at eleven følger en egen læreplan for minoritetsspråklige elever, som heter Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Alternativt kan skolen bruke den ordinære læreplanen i norsk, men med særskilte tilpasninger. I tillegg kan en elev ha rett til tospråklig fagopplæring eller morsmålsopplæring, eller begge deler. 

Tospråklig fagopplæring

Tospråklig fagopplæring betyr at eleven har en egen lærer som hjelper eleven med å oversette mellom elevens morsmål og norsk. Opplæringen kan gis individuelt eller i gruppe. 

Morsmålsopplæring 

Morsmålsopplæring er opplæring i morsmålet. Opplæring i morsmål for språklige minoriteter bidrar til å styrke elevens forutsetninger for å lære norsk. 

Særskilt språkopplæring

Særskilt språkopplæring er en individuell rettighet. Skolen skal skrive et enkeltvedtak som sier om eleven har rett eller ikke, jf. opplæringsloven § 3-6. Enkeltvedtaket skal basere seg på en kartlegging av elevens norskferdigheter. Foreldrene kan klage på enkeltvedtaket. Man kan klage på en avgjørelse om å ikke gi særskilt språkopplæring, eller på innholdet i et enkeltvedtak som gir rett til særskilt språkopplæring. Et eksempel på det siste kan være at foreldre klager på antallet timer som er gitt.

Innføringstilbud

Minoritetsspråklige elever kan få hele eller deler av opplæringstilbudet sitt i en egen gruppe eller klasse ved en bestemt skole i kommunen. På grunn av det store antallet flyktninger som følge av krigen i Ukraina, kan kommunen bestemme at minoritetsspråklige elever (også fra andre land enn Ukraina) skal tilhøre innføringstilbudet. Innføringstilbud kan gis i inntil to år. Når en elev har større utbytte av å være i en ordinær klasse på nærskolen enn i innføringstilbudet, blir eleven overført til nærskolen. 

  • Sola kommune har innføringstilbud for elever på årstrinnene 2-7 ved Sande skole. 
  • På grunn av det store antallet flyktninger fra Ukraina, har kommunen innføringstilbud for ukrainske elever på årstrinnene 1-7 ved Haga skole.
  • Innføringstilbud for alle minoritetsspråklige elever som tilhører årstrinnene 8-10 gis ved Sola ungdomsskole.

Informasjon om språkopplæring på polsk og arabisk