Teknologiske hjelpemidler du kan skaffe selv

Du kan selv kjøpe hjelpemidler som kan gjøre hverdagen enklere.

Det kan være lurt å tenke gjennom hva slags bolig du har, og hvilke muligheter boligen har for tilpasning dersom du skulle få fysiske utfordringer. Å tilpasse en bolig betyr å gjøre den egnet til å bo i, selv om du har eller får nedsatt funksjonsevne.

Forslag til hjelpemidler du kan kjøpe selv:

• Lyssensorer til nattlys i soverom, bad og gang
  • Robotstøvsuger
  • Robotgressklipper
  • Tidsstyring på for eksempel kaffetrakter
  • Komfyrvarsler
  • Nøkkelfinner og lignende som for eksempel ved hjelp av mobiltelefon finner gjenstanden.
  • Enkle fjernkontroller til TV med få knapper begrenset til blant annet: på/av, kanalvalg opp/ned og volum opp/ned.
  • Med et nettbrett kan du treffe venner og familie. Mange apper gir også denne muligheten, det kan f.eks. være Facetime, Skype, Teams, Messenger og lignende. Komp er en skjerm for videosamtaler og bildedeling fra venner og familie. Skjermen har innebygget kamera og kun én knapp for på/av og volum. Kompskjermen er koblet opp til en app på telefonene til personens familie og venner.

Kontakt boliggruppen i kommunen dersom du trenger hjelp til tilpasning.

Et digitalt visningsrom som viser ulike hjelpemidler

Målet med digitalt visningsrom er å vise eksempler på løsninger, tiltak og teknologi som kan bidra til at du kan bo lenger hjemme i egen bolig. I det digitale visningsrommet kan du som innbygger bli kjent med tekniske løsninger du kan kjøpe selv, og hva vi i kommunen eller NAV hjelpemiddelsentral kan bidra med.

Det digitale visningsrommet er utarbeidet av Trøndelagsløftet, sammen med KS, Statsforvalteren i Trøndelag, Pensjonistforbundet og NAV hjelpemiddelsentral.

Gå til digitalt visningsrom (statsforvalteren.no)