Fire meddommere – og deres erfaringer

Les om erfaringene til fire meddommere.

Bente Bergøy

Portrettbilde av Bente Bergøy. - Klikk for stort bildeBente Bergøy

Jeg har vært meddommer i Gulating lagmannsrett i to perioder. Jeg ble spurt om jeg var interessert i å være meddommer, og etter å ha tenkt meg om, landet jeg på ja - den enkle forklaringen er at det er et viktig samfunnsoppdrag, en samfunnsplikt.

Jeg synes det er interessant og givende å være meddommer, du kommer tett på folk i veldig vanskelige situasjoner (både fornærmede, tiltalte og vitner) og du er i en posisjon der du er med og påvirker deres liv og framtid. Det gjør meg veldig ydmyk.

Det er egentlig ikke så mye å forberede før hver sak. Du får en innkalling med navn på aktørene for å ta stilling til habilitet. Rett før saken kommer opp, får du info om hva saken gjelder (hva vedkommende er tiltalt for). Du får god veiledning og innføring i saken i retten. Jeg tenker det er nyttig å stille mest mulig «blank» og åpen der. Det er jo bevisene som legges fram som skal være grunnlaget for om tiltalte dømmes eller frikjennes.

Jeg vil absolutt anbefale andre å være meddommer. Du lærer mye, både om rettssystemet og om deg selv. Men vær forberedt på at det er vondt også, noen saker er tøffe å få innblikk i. Du møter folk på sitt mest sårbare.

Som regel er det ikke veldig arbeidskrevende. De fleste sakene varer noen dager. Jeg har vært med på rundt en sak i året. Det er kjekt og interessant å møte de andre meddommerne, og delta i diskusjoner med dem og fagdommerne. Gjennomsnittsalderen på dommerne kunne godt ha vært lavere, og kanskje kunne utvalget ha vært mer mangfoldig med tanke på etnisitet og kultur.

Sangeeta Dhawan

Portrettbilde av Sangeeta Dhawan - Klikk for stort bildeSangeeta Dhawan

Jeg har vært meddommer i tingretten i to perioder. Jeg meldte meg som meddommer for å gjøre en samfunnstjeneste. Dette er et viktig verv i samfunnet. Fra mine to perioder har jeg gode erfaringer. Vervet er både interessant, lærerikt og spennende.

Det er et viktig rettsprinsipp for å vurdere om den tiltalte er skyldig og hva slags straff vedkommende skal få. Vi har enviktig stemme på lik linje med fagdommer.

Det er lite forarbeid som forventes av oss, men vi må være tilgjengelig hvis rettsmøtet skal strekke seg over på flere dager. Ellers får vi orientering om saken før rettsmøte. Tidligere fikk vi saker tilsendt, men nå er det ikke slik. I tillegg så må vi ordne fri fra jobb.

Jeg vil absolutt anbefale vervet til andre og spesielt de med minoritetsbakgrunn. Inntrykket mitt er at det er få som melder seg til slike verv. Men jeg tor dette er fordi de er lite kjent med rettsprinsippet og det juridiske systemet i Norge.

I tillegg til at det er meningsfylt verv, kan noen saker være krevende. For å sikre en rettferdig straff i en straffesak, har vi noen ganger hatt domskonferanse og fått god veiledning fra fagdommer til å diskutere saken. Å være meddommer er en viktig oppgave som har stor betynding for den tiltalte - spesielt i straffesaker.

Ole Morten Soldal Dommersnes

Portrettbilde av Ole Morten Soldal Dommersnes - Klikk for stort bildeOle Morten Soldal Dommersnes

Jeg er meddommer i Sør-Rogaland tingrett og har vært det i åtte år. Jeg ble forespurt av Janne Stangeland Rege, og syntes det hørtes veldig spennende ut. Jeg visste ikke helt hva jeg gikk til, men har ikke angret i etterkant.

For det å være meddommer er både veldig interessant og veldig lærerikt. Både å få innsikt i hvordan rettssystemet fungerer, men også det å få lære om bakgrunnen og utfordringene til de involverte i de ulike sakene.

Det kreves ikke så mye forberedelser i forkant. En får grundig gjennomgang når saken pågår. I forkant må en sjekke om en kan være inhabil, utover det trenger en ikke å sette seg inn i saken før en skal møte i retten. Vanskeligheten på sakene kan variere i stor grad. Noen saker kan være over på et par timer, andre kan gå over flere dager.

Jeg vil absolutt anbefale andre å søke. Det er fint å kunne bidra til samfunnet på denne måten, og samtidig tilegne seg ny kunnskap og erfaring.

En må være innstilt på at en kan bli utnevnt som meddommer i en sak som går på et tidspunkt der en allerede har andre planer, men erfaringsmessig så løser det seg veldig fint om en bare gir beskjed og har en god grunn. Jeg har ingen plan om å slutte som meddommer og kommer til å være med så lenge jeg får lov.

Marianne Hofstad

Portrettbilde av Marianne Hofstad. - Klikk for stort bildeMarianne Hofstad

Jeg er meddommer i Tingretten. Jeg ble i min tid oppfordret av av både Janne (nåværende ordfører) og en annen kjenning til å melde meg på som meddommer, da de mente at jeg passet til dette.

Jeg har alltid interessert meg for lov og rett, og som meddommer får du være med å utføre akkurat dette.

Jeg har gode erfaringer med det å være meddommer. Jeg føler at jeg er med på å gjøre en forskjell. I de sakene jeg har deltatt i, har vi både dømt skyldig og frikjent, og møtte hoveddommere som lytter til meddommerne og våre synspunkt.

Det er viktig å lese sakspapirene godt, samt forsikre seg om at man ikke er inhabil på noe vis. Utover det er det lite forberedelser. Sakene jeg har vært med i har variert i lengde og alvorlighetsgrad og har vært relativt enkle saker, slik jeg ser det.

Jeg vil absolutt anbefale andre og søke. Det er spennende og interessant og man får være med å løse ulike problemstillinger av varierende grad.

Vil du bli meddommer?

Som meddommer kan du regne med å bli innkalt to ganger i året. De fleste rettssaker varer fra én til tre dager. Du må være over 21 år og folkeregistret i Sola kommune.

Les mer og søk

Artikkelliste