Arbeidspraksis er en døråpner til arbeidslivet

I 2023 bosatte Sola kommune 134 flyktninger. Mange av dem har både høy kompetanse og arbeidserfaring, men står uten arbeidspraksis eller jobb.

Deltagelse i arbeidslivet er et av de viktigste virkemidlene for å bli integrert i det norske samfunnet. Sola kommune er en stor arbeidsgiver, som også har flere i praksis ulike steder i organisasjonen.

– Mange flyktninger som har startet på livet i Sola har høy kompetanse og masse arbeidserfaring. Ved å tilby arbeidspraksis og arbeid gir du flyktninger muligheten til å bli en del av vårt samfunn. Det er et felles samfunnsansvar å inkludere og integrere flyktninger. Vi har heldigvis gode ordninger for at offentlige og private virksomheter skal kunne ta imot flyktninger i arbeidspraksis, sier Øyvind Sakkestad, SLT+ koordinator i Sola kommune.

Han oppfordrer til å undersøke hvilke muligheter du har for å tilby arbeidspraksis i din bedrift. Han arbeider tett med næringssjef, flyktningetjenesten, voksenopplæring og NAV i Sola. Sammen legger de til rette for at flere kan bruke muligheten til å tilby flyktninger arbeidspraksis.

Ønsker du å bli kontaktet for en uforpliktende samtale?

Ta kontakt via kontaktskjema, så kontakter vi deg.

Her får du også svar på noen spørsmål du kan ha om arbeidspraksis.

Fortsatt usikker? Meld deg på næringstreffet 11. april

Meld bedriften din på næringstreffet Flyktninger, en ressurs for næringslivet (næringsforeningen.no)

Torsdag 11. april fra kl. 10.00 til kl. 11.00 på Sola kulturhus.