Mange har bestilt beholder til hageavfall allerede

Kun matavfallet skal i den brune dunken. Du kan bestille egen beholder til hageavfallet. Den er gratis i år, og vi henter hageavfall i perioden mars - oktober.

Du bestiller beholder til hageavfall i appen min renovasjon eller på tømmekalender.no. Trykk på «send henvendelse» og skriv at du ønsker å bestille beholder til hageavfall.

Mange solabuer har bestilt allerede

Til nå har kommunen levert ut over 830 beholdere for hageavfall til solabuere med egne beholdere.

– Vi er glade for at mange allerede har bestilt beholder til hageavfallet sitt. Vi har enda beholdere på lager og leverer ut ved første anledning når vi får inn bestillinger, sier Maria Teresa Sousa, fagansvarlig for renovasjon i Sola kommune.

Bor du i borettslag eller i et sameie som har nedgravde beholder?

Borettslag kan bestille henting av hageavfall på hentavfall.no. Ordningen krever en egen innlogging og gjelder for borettslag, sameier eller velforeninger.

Se mer informasjon om henting av hageavfall.

Hvorfor skal vi skille hageavfall og matavfall?

Nye nasjonale regler og pålegg om å utnytte ressursene i avfallet bedre, er årsaken til at matavfall og hageavfall skal deles. Avfallet vi skaper skal utnyttes bedre og kommunen må lage en ordning for at innbyggere skal kunne skille hageavfall og matavfall. Matavfallet skal bli til biogass og gjødsel og hageavfallet ditt blir til kompost.

Blandes avfallet øker tømmeavgiften kommunen betaler til IVAR, noe som påvirker gebyrene innbyggerne betaler.

Ønsker du ikke en egen beholder til hageavfall?

Det er frivillig å ha en egen beholder til hageavfall. Det som er viktig, er at du ikke kaster hageavfall som plengress, blomster, løv, greiner og kvister i matavfallet.

Du kan levere hageavfall selv på IVAR sine gjenvinningsstasjoner. Dette er gratis.

Hjemmekompostering er et annet alternativ. Les mer om hjemmekompostering.

På IVAR.no kan du lese mer om at det kun er matavfall som skal i den brune dunken.