Nå kan du søke om folkehelsemidler for 2024

Tilskuddsordningen skal bidra til å fremme god folkehelse og utjevne sosiale helseforskjeller. Totalsummen for 2024 er 246 000 kroner. Søknadsfrist er 22. desember 2023.

Folkehelsearbeid er samfunnets innsats for å påvirke faktorer som direkte eller indirekte fremmer befolkningens helse og trivsel, forebygger psykisk helse og somatisk sykdom, skade eller lidelser, eller som beskytter mot helsetrusler. Arbeidet omhandler også en jevnere fordeling av faktorer som direkte eller direkte påvirker helse.

Som medlem i partnerskap for folkehelse i Rogaland, en avtale mellom Rogaland fylkeskommune og partnere, får vi årlig tildelt folkehelsemidler fra fylkeskommunen i Rogaland. Sola kommune går inn med en egenandel tilsvarende det fylkeskommunale tilskuddet. Tilskuddsordningen skal bidra til å fremme god folkehelse og utjevne sosiale helseforskjeller. Totalsummen for 2024 er 246 000 kroner.

Hvem kan søke?

Med tilskuddsordningen for folkehelsetiltak, inviterer vi frivillige lag, organisasjoner, enkeltpersoner, kommunale virksomheter og tverrfaglige team til å bidra til utvikling og/ eller prøve ut nye folkehelsetiltak.

Hva prioriterer vi ved tildeling av midler?

Sola kommune har fire satsingsområder i folkehelsearbeidet. Søknader om tilskudd som støtte​r opp om disse satsingsområdene vil blir prioritert ved tildeling av midler:

• utjevne sosiale helseforskjeller
  • aktivitetsmangfold
  • gi barn og unge et godt utgangspunkt for å mestre hverdagen og voksenlivet
  • aldersvennlig lokalsamfunn

Kriterier

Du kan kun søke om midler til oppstart av prosjekt eller tiltak, ikke til driftsmidler. I tillegg må prosjektene kunne gjennomføres i løpet av 2024.

Slik søker du

Søk om folkehelsemidler

Søknadsfrist

Søknadsfrist er 22. desember 2023.

Har du spørsmål, ta kontakt med Hanna Skjerping.