Sjekk bruksarealet på fakturaen din

Hvis du ikke har vannmåler, beregnes nå kommunale gebyrer for vann og avløp ut fra bruksareal på boligen.

Sola kommune har digitalisert de kommunale gebyrene på vann og avløp. Det betyr at bruksarealet nå hentes automatisk fra eiendomsregisteret (matrikkelen).

Feil i beregningen av bruksareal

Kommunen har oppdaget feil i beregningsgrunnlaget for gebyret for vann og avløp hos flere av dem som har tilleggsarealer registrert i eiendomsregisteret. Feilen går ut på at tilleggsareal som garasje, utvendig bod eller hagestue, har blitt med i beregningen av bruksarealet. Dette er ikke riktig og kan ha betydning for størrelsen på gebyret.

– Vi oppdaget feilen nå i januar og arbeider for å rette opp i dette, sier Tor Arne Oltedal, seksjonsleder i Sola kommune.

Retter opp feilen og informerer de som kan være berørt

Oltedal påpeker at de har startet arbeidet med å rette opp i feilen. – Vi sjekker nå eiendommer med tilleggsarealer i registeret vårt og vil sørge for at riktige opplysninger hentes automatisk ved neste faktura.

Kommunen har sendt ut brev til berørte der de informerer om feilberegningen og at det kan gi utslag på gebyrets størrelse.

Du får tilbakebetalt dersom du har betalt for mye

Bruksarealet, som er grunnlaget for beregningen, finner du på fakturaen fra kommunen. I de tilfellene hvor du har betalt for mye i gebyrer, vil du få tilbakebetalt.

Send oss en henvendelse om du ser feil

Finner du andre feil i beregningsgrunnlaget tar du kontakt med oss i skjema på nettsiden vår, der vi skriver om gebyrer for vann, avløp, renovasjon og feiing.

Trenger du hjelp med skjemaene?

Trenger du hjelp med å sende en henvendelse via disse skjemaene, kan vi hjelpe deg på rådhuset onsdager og fredager fra klokken 09.00-10.00 framover. Vi gjør oppmerksom på at det er begrenset kapasitet på disse tidspunktene.