Skjalgssonprisen – ny pris for næringsaktører og næringsliv

Foto av tre kvinner i Solakrossen. - Klikk for stort bildeSolakrossen Elisabeth Tønnessen

Kommunen har vedtatt å opprette en egen pris for næringsaktører og næringsliv i Sola.

Sola kommune er kåret til beste næringskommune i Norge i NHO sitt kommune-NM, over flere år. De siste syv årene har vi havnet på førsteplass hele fem ganger. Sist i 2022. Dette er vi stolte av!

Solaordfører Tom Henning Slethei viser til at Sola er en stor og viktig næringslivskommune, og at en egen næringspris er en fin måte å synliggjøre at det skjer veldig mye spennende både i små og store bedrifter i kommunen.

– Næringslivet er viktig for at Sola skal være en god kommune å bo og jobbe i. Det er derfor egentlig på tide at vi får på plass en egen næringspris, sier Slethei.

Deles ut for før første gang i 2024

Den nye næringsprisen har fått navnet Skjalgssonprisen. Skjalgssonprisen skal deles ut årlig, og for aller første gang i februar 2024. Du kan nominere kandidater mellom 1. oktober og 1. desember. Mer informasjon om hvordan du nominerer kandidater, og utdeling av Skjalgssonprisen kommer på et senere tidspunkt.

Ordføreren forteller at både han og resten av juryen gleder seg til arbeidet og oppfordrer til å nominere kandidater til tidenes første Skjalgssonpris.

Hvem kan få Skjalgssonprisen?

Prisen skal deles ut til noen som har:

• bemerket seg som næringsaktør i Sola kommune gjennom flere år/eller har bemerket seg særskilt det siste året
  • vist evne til omstilling og nytenkning
  • bidratt til å skape noe nytt som både er nyttig og nyttiggjort i kommunen
  • bidratt/bidrar til å sette Sola kommune på kartet som relevant og nytenkende kommune

Komité

I komiteen for Skjalgssonprisen er:

• Tom Henning Slethei, ordfører
  • Geir Saupstad, banksjef i Sparebank 1 SR Bank
  • Veronica Halvorsen, politiker (H)
  • Mona Aksdal, politiker (Sp)
  • Anne Grethe Vasbø, daglig leder i FLYT Sola