Hjelp til å skaffe eller beholde bolig

Noen har behov for hjelp til å finne bolig eller til å bli boende. Kommunen gir bistand til å skaffe eller beholde bolig til personer som trenger hjelp til å ivareta sine interesser på boligmarkedet.

Hvis dine utfordringer med bolig kan avklares i en enkel telefonsamtale eller dekkes av annen tjeneste i kommunen, trenger du ikke søke.

Hva kan vi tilby?

  • Hjelp til å lete etter bolig du kan leie på det private markedet
  • Hjelp til å fylle ut søknad om bostøtte og andre tjenester knyttet til bolig
  • Råd og veiledning for ikke å miste boligen du bor i
  • Råd og veiledning til å mestre å bo. Hvis du har større utfordringer, har kommunen også tilbud om oppfølging innenfor rus og psykisk helse.
  • Råd, veiledning eller praktisk hjelp med søknadsprosessen for lån og tilskudd til kjøp, utbedring/tilpasning, eller refinansiering av bolig
  • Råd, veiledning eller praktisk hjelp i søknadsprosessen med tilskudd utredning og prosjektering av bolig som skal bygges eller tilpasses for personer med funksjonsnedsettelser.
  • Veiledning rundt det praktiske ved å kjøpe bolig
  • Hjelp til å skaffe bolig med tilpasninger og hjelpetiltak hvis du trenger det på grunn av alder, funksjonsnedsettelser eller andre årsaker
  • Annen veiledning om bolig
  • Enkel veiledning i personlig økonomi som handler om å skaffe eller beholde bolig. Hvis du har større utfordringer med økonomi kan du se hva NAV kan tilby deg.

Hvem kan søke?

  • Personer med lovlig opphold i Norge
  • Personer som ikke har et sted å bo, som står i fare for å miste boligen sin eller som har en bolig som ikke er egnet til å bo i
  • Personer som trenger hjelp til å skaffe eller beholde bolig

Hvis du er student eller du kan skaffe leid bolig selv eller spare til kjøp av bolig på egen hånd, er du ikke i målgruppa for hjelp til å skaffe eller beholde bolig.

Slik søker du

Ta kontakt med en av oss på boligkontoret så vil vi veilede deg med en muntlig eller skriftlig søknad.

Hvis du har tjenester hos NAV, TKK eller Enhet for mestring kan de hjelpe deg å komme i kontakt med oss.

Dette trenger vi informasjon om når du søker

  • Hvis du ikke har bolig, bør du legge ved bekreftelse på det. Bekreftelsen kan være fra døgnovernattingssted, institusjon, asylmottak, fengsel, eller et annet offentlig kontor som du mottar tjenester fra.
  • Hvis du er i ferd med å miste boligen du bor i bør du beskrive hvorfor i søknaden. Du bør legge ved leiekontrakt.
  • Hvis du ikke har bolig som er egnet å bo i, bør du beskrive hvorfor i søknaden. Etter at du har søkt kan du bli bedt om å levere dokumentasjon som bekrefter dette.
  • Hvis du ønsker at boligkontoret innhenter informasjon og dokumentasjon som trengs for å behandle søknaden din, kan du gi skriftlig samtykke til hva som kan innhentes fra de ulike instanser. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket.

Søknadsfrist

Du kan søke hele året.

Hva skjer etter at du har søkt?

Du får et skriftlig vedtak når søknaden din er behandlet. I vedtaket står det hvilken hjelp du får.

Hvis saksbehandlingen tar lengre tid enn én måned etter at vi har mottatt nødvendig informasjon, får du beskjed om det.

Klage

Hvis du er uenig i vedtaket kan du klage. Klagefrist er tre uker fra du har mottatt vedtaket. I klagen må du skrive hva du klager på og informere om eventuelle nye opplysninger. Send klagen til boligkontoret i Sola kommune. Mer informasjon om klagemuligheter står i vedtaket.

Slik behandles dine personopplysninger

Personvernerklæring - Sola kommune

Nyttige lenker

Lov om kommunens ansvar på det boligsosiale feltet (boligsosial lov på lovdata.no)