Du bør kunne klare deg selv i tre døgn

Mann som henter fram vannflasker under et strømbrudd. - Klikk for stort bilde DSB

Hva hvis vann eller strøm plutselig blir borte?

Du får konkrete råd om hva et beredskapslager kan inneholde på sikkerhverdag.no.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) anbefaler at alle tar noen enkle grep for å bedre sin egenberedskap. Kampanjen Egenberedskapsuka gjennomføres fra 31. oktober til 6. november. – Målet er å gjøre oss alle enda bedre rustet hvis det oppstår kriser, som at strømmen eller vannet uteblir over en lengre periode, sier Vigdis Torjussen, beredskapssjef i Sola kommune.

Du er en del av Norges beredskap

Mer ekstremvær, pandemi og krig i Europa, gjør egenberedskap mer aktuelt enn på lenge. – Vi er vant til at det meste stort sett fungerer som det skal. Mange tjenester og funksjoner skal fungere for at vårt daglige liv skal gå rundt uten store problemer. Nettopp denne avhengigheten gjør oss sårbare, utdyper Torjussen.

– Ved å være forberedt slik at du kan klare deg selv noen dager, bidrar du til at de som trenger det mest, får hjelp først i en eventuell krisesituasjon. På den måten er du en del av Norges beredskap, sier Torjussen.

Framsnakker 9 liter vann per person til beredskapslageret hjemme

Mange har allerede mye klart, men ifølge DSB er det vann de fleste mangler i sitt beredskapslager.

– Vi i kommunen har beredskap på vann i form av vanntanker som vi kan kjøre ut til et nabolag om de skulle miste vannet i springen. Skjer en større hendelse, vil vi måtte prioritere. Derfor framsnakker vi gjerne det å ha 9 liter per person i husstanden som et kriselager, hvis krisen skulle inntreffe, sier Pål Aune, kommunalteknisk sjef i Sola kommune.

Les mer om egenberedskap