Hytteeiere kan kaste avfallet sitt på tre steder i Sola

Hytteeiere kan kaste fra seg avfallet sitt på tre steder i Sola i hyttesesongen 2024.

Beholderne står:

• ved Tananger gamle kirke
  • ved buss-stasjonen i Sola sentrum
  • på grusplassen ved Havdurhuset på Tjelta

Hyttesesongen varer fra april til september.

Tidligere har hytteeiere kastet avfall på ni ulike steder i kommunen. Disse ni stedene erstattes med tre steder med kort avstand fra naturlige kjøreveier.

– Vi har hatt store kontainere der hytteeiere har kastet avfallet sitt siden 2003. Det har skjedd mye siden da. Kravene til kildesortering øker – det gjør også kostnadene vi har. Etter et møte med hytteeiere i høst diskuterte vi både løsninger for fremtiden, lås på beholdere, feilsortering og forsøpling. Deretter bestemte vi oss for å foreslå tre steder der hytteeiere kan kaste avfallet sitt. Dette ble vedtatt av politikerne i januar 2024, sier Maria Teresa Sousa, fagansvarlig for renovasjon i Sola kommune.

Du kan lese mer om ulike løsninger og kostnader knyttet til hytterenovasjon i denne politiske saken fra januar 2024.

Avfallsbeholderne er låst

Avfallsbeholderene som settes ut for sesongen er låst. De nøklene hytteeierne allerede har, passer til de ulike avfallsbeholderne.

– Skulle du som hytteeier ha behov for en nøkkel til beholder for restavfall, papiravfall eller matavfall, kan du hente på rådhuset, sier Sousa.

Les om hytterenovasjon og hvordan du som hytteeier får tak i nøkler til beholderne.

Sola kommune har bestilt nye avfallsbeholdere

Det kommer nye avfallsbeholdere i løpet av sesongen. De er noe forsinket, men vil erstatte beholderne som blir tilgjengelige på de tre stedene ved sesong start.