Mai 2023 ble ny forskrift vedtatt av kommunestyret. De største forskjellene med den nye forskriften er innføring av abonnementsgebyr og begrepet leieareal forsvinner. Nå vil bruksareal (BRA) bli benyttet.
Abonnementsgebyr
Alle abonnenter får et abonnementsgebyr, både for vann og avløp.
Abonnementsgebyr prises per abonnement (bolig/fritid) eller per standardmåler (næring). I 2025 er prisen (grunnlaget):
- for vann kr 713,- eks mva / 891,25 inkl mva
- for avløp kr 751,2,- eks mva / 939,- inkl mva
Bolig eller fritid
Bolig/fritidsbolig har ett fast beløp for vann og ett for avløp pr boenhet registrert i Matrikkelen. Dette er uavhengig av størrelsen på boenheten.
- Et hus med en boenhet betaler kr 713 + 751,2 = 1464,2 eks mva i abonnementsgebyr, mens
- Et hus med leilighet i kjelleren (egen boenhet) betaler 2 x (kr 713 + 751,2) = 2 928,4 eks mva
- Sameie med flere leiligheter betaler kr 713 + 751,2 = 1 464,2 eks mva pr leilighet
Næring
- Gebyret for næring beregnes etter hvor stor vannmåler som er registrert. Har du for eksempel. 2 stk ¾'' vannmålere, gir dette 2 abonnementsgebyr i grunnlag.
- Landbrukseiendommer regnes ut likt som næring på vann, mens avløp beregnes til et 0,625 abonnementsgebyr. Se egen veileder til VA- gebyr for landbruk
Tabellen viser sammenhengen mellom dimensjon på vannmåler, maks kapasitet og antall abonnementsgebyr. Har du f.eks. 1 stk 1,5 tommer og 1 stk 100 mm får du 4+25 = 29 stk abonnementsgebyr (vann og avløp)
Forbruksgebyr
Forbruksgebyret beregnes enten etter medgått vannmengde eller etter bruksareal (BRA). Forbruksgebyr med vannmåler er i 2025 (kr/m3):
- for vann 16,96,- eks mva / 21,2 inkl mva
- for avløp 22,2- eks mva / 27,75 inkl mva
Har du brukt 200 m3 med vann og er tilknyttet offentlig avløp, blir forbruksgebyret 200 x 16,96 + 200 x 22,2 = 7 832 eks mva / 9 790 inkl mva
Forbruksgebyr uten vannmåler er i 2025 (kr/m2 BRA) er basert på en omregningsfaktor 1.2 fra målt forbruk.
- for vann 20,35 eks mva / 25,44 inkl mva
- for avløp 26,64 eks mva / 33,3 inkl mva
Har du et areal på 120 m2 med vann og er tilknyttet offentlig avløp, blir forbruksgebyret 120 x 20,35 + 120 x 26,64 = 5 638,8 eks mva / 7 048,5 inkl mva
Omregningsfaktor blir brukt for å omgjøre vannforbruk (m3) til en arealstørrelse (m2). Omregningsfaktoren er basert på nasjonale føringer for antatt vannforbruk per m2 bruksareal.
Fritidsboliger har en omregningsfaktor på 0.5 i forhold til boliger.
- Har du installert vannmåler, blir du fakturert etter forbruk som leses av vannmåleren i november/ desember hvert år. 11 av 12 måneder blir stipulert ut fra forrige år og antatt årsforbruk, mens den 12. regningen er avregning (oppgjør) for faktisk bruk i løpet av året.
Bolig eller fritid
- Har du ikke vannmåler, blir forbruket beregnet ut fra ditt bruksareal (BRA). Dette hentes automatisk fra eiendomsregisteret (Matrikkelen).
Næring
- Alle næringsabonnenter (inkl landbruk) skal ha installert vannmåler.
Vannmålerleie
Har du vannmåler, må du betale leie av denne til kommunen, leien avhenger av størrelsen på måleren. Vannmålerleien beregnes ut fra den faktiske kostprisen av måleren, inklusive administrasjons- og utskiftningskostnader, etter forurensningsforskriften (§ 16-4, 2. ledd).
Vannmålerleie er i 2025 (kr/måler/år):
- målerstørrelse ½, ¾, 1, 1.5 og 2 tommer (15 - 50 mm): 688,- eks mva / 860 inkl mva
- måler større enn 2 tommer (50 mm): 2958,- eks mva / 3697,50 inkl mva
Tilknytningsgebyr
Tilknytningsgebyr beregnes ut fra bruksareal (BRA)
Tilknytningsgebyr er i 2025 (kr/m2 BRA):
- for vann 105,- eks mva / 131,25 inkl mva
- for avløp 393- eks mva / 491,25 inkl mva
Det skal bygges et hus (120 m2 BRA) på en tomt som ligger utenfor en utbygger sine planer og skal kobles til offentlig vann og avløp.
Tilknytningsgebyret blir da: (105+393) kr eks mva x 120 m2 BRA = 59 760 kr eks mva.
Huset skal bygge på en ekstra del på 20 m2 BRA.
Tilknytningsgebyret blir da: (105+393) kr eks mva x 20 m2 BRA = 9 960 kr eks mva.
Spesielt for eiendommer hvor det er betalt refusjon eller annen form for opparbeidelseskostnader gjelder følgende priser ved førstegangsetablering (kr/m2 BRA):
- for vann 35- eks mva / 43,75 inkl mva
- for avløp 35- eks mva / 43,75 inkl mva
Tilknytningsgebyr utløses av alle som skal knytte seg til offentlig vann eller avløp. Dette er uavhengig om det er fast eller midlertidig tilknytning.
Tilknytningsgebyret fastsettes per m2 bruksareal (BRA).
Dersom bygget erstatter et bygg som tidligere har vært lovlig tilknyttet, trekkes det opprinnelige byggets bruksareal fra ved beregning av tilknytningsgebyret.
For eiendom som ikke har betalt refusjon eller annen form for opparbeidelseskostnader for vann- og/eller avløpsanlegg som er utført etter planer som er godkjent av kommunen, og ikke skal overtas av kommunen, skal det betales tilknytningsgebyr. For eiendom hvor det er betalt refusjon eller annen form for opparbeidelseskostnader for vann- og/eller avløpsanlegg som er utført etter planer godkjent av kommunen, og som overtas av kommunen, skal det betales redusert tilknytningsgebyr i forbindelse med førstegangsutbygging.
Andre gebyrer for vann og avløp
Kommunen kan også fakturere andre gebyrer:
- oppmøtegebyr - avlesning vannmåler dersom abonnent ikke leser av sin måler: 1500 kr eks mva/ hver gang
- Nøyaktighetskontroll av vannmåler: 1000 kr eks mva/ hver gang
- Påvisninger: 1700 kr eks mva/ hver gang
- uthenting av vann- og avløpskart, etter ledningsregisteringsforskriften §7: 650 kr eks mva/ område/ henvendelse
- bistand i forbindelse med vannstenging/åpning/provisorisk: 300 kr eks mva/ pr time
Etter forurensningsloven skal abonnementene betale fullt ut for den renovasjonsordning som administreres av kommunen.
Husholdningsabonnent
Et standard abonnement består av en fastpris og et variabelt gebyr. Det variable gebyret avhenger av hvilken innsamlingsløsning (egne beholdere eller nedgravd) du har. Det er bestemt i avfallsforskriften at avfall i hovedsak skal utsorteres ved kildesortering. Dette betyr at alle abonnenter må sortere de fraksjoner som det er innsamling for.
I standardabonnementet for abonnenter med egne beholdere inngår:
- fastpris per abonnement (inkl Hent avfall, administrasjon med mer)
- beholdere for restavfall/ plast, papir, matavfall og hageavfall; alle er på 140 liter
Standardabonnement for husholdninger er på kr 4243,- pr år eks mva.
I standardabonnementet for abonnenter med nedgravde beholdere inngår:
- fastpris per abonnement (inkl Hent avfall, administrasjon med mer)
- nedgravde beholdere; alle er på 5000 liter
Standardabonnement pr abonnent som har nedgravde beholdere er på kr 2 760,- eks mva pr år.
Hytterenovasjon
Hytteavfall hentes i sesongen april til og med september (6 måneder). Renovasjonsgebyr for hyttekunder er 6/12 av ett standard abonnement for husholdninger.
Endring av renovasjonsabonnement
Abonnenter som har egne beholdere kan endre størrelse på avfallsbeholder eller gjøre andre endringer på ditt abonnementet i appen Min renovasjon.
Min Renovasjon (for iphone)
Min Renovasjon (for android)
Du kan også bruke tømmekalender.no.
- Årsgebyret for 2025 er 397 kroner per pipeløp. Feiegebyret er fritatt for merverdiavgift.
- Gebyret betales sammen med de kommunale avgiftene i mars og i september, uavhengig om du har valgt å motta månedlig faktura.
- Gebyret blir vedtatt av kommunestyret hvert år.
Har du bolig med ildsted tilknyttet en pipe, skal du betale for tilsyn og feiing. Dette gebyret er en del av de kommunale gebyrene som husstander betaler til kommunen hvert år.
Rogaland brann og redning utfører tilsyn og feiing av piper og ildsteder. De sjekker at ildsted og pipe er i forskriftsmessig stand, og gir veiledning om riktig fyring. De informerer også om slokkemidler, varslingsutstyr og rømningsveier.
For å slippe å betale for tilsyn og feiing, må ildstedet fysisk fjernes fra pipeløpet, og gjenstående hull etter ovnsrøret må mures igjen. Arbeidet må være forsvarlig utført, og dokumentasjon må sendes inn via dette skjemaet. Når dette er godkjent, kan gebyret fjernes. Det betyr at dersom du har mottatt en faktura med feiegebyr, må denne betales.
Betaler du feil gebyrer for feiing? Bruk skjemaet under for å ta kontakt med Rogaland brann og redning:
Meld feil på pipeløp
Du finner mer informasjon om boligtilsyn, feiing og hvordan Rogaland brann og redning arbeider på Rogaland brann og rednings nettsider.
Lurer du på noe om tilsyn og feiing, kan du ringe tjenestetorget i Rogaland brann og redning på telefon 51 50 22 60 eller sende en e-post til tjenestetorget@rogbr.no.
Slamgebyr betales årlig selv om tømmehyppighet avhenger av hvilken eiendom dette gjelder.
Prisene i 2025 er:
I tillegg kan vi fakturere:
Kommunen sender som hovedregel ut 12 fakturaer i året, en gang pr måned. Disse har betalingsfrist den 20. hver måned. For kunder med vannmåler er faktura som sendes ut hver februar en oppgjørsfaktura for foregående år, og den har også forskudd for neste termin (for mars ved månedlig fakturering eller januar-juni ved halvårlig fakturering).
Mottaker av fakturaen finner fakturaen ved å logge seg inn på Min Side. Trenger du kopi av fakturaen for kommunale gebyrer og ikke finner denne på Min Side, kan du sende oss en henvendelse i skjemaet:
Bestille fakturakopi
Fra 24. mai 2024 blir det åpnet for at bolig- og fritidsabonnenter kan endre antall fakturaer selv på “Min Side”. Det er da eier som kan gjøre dette. Dersom det er sameie eller næring, må endringen bestilles via skjema som finnes på hjemmesiden.
De kommunale gebyrene sendes til den personen eller det selskapet som til enhver tid er registrert som eier (hjemmelshaver) hos Statens kartverk. Dette gjelder også for sameie og borettslag. Dette hentes automatisk og det er ikke anledning til å be om at regning sendes til andre enn eier. Har imidlertid boligen flere eiere, kan vi bytte fakturamottaker til en annen registrert eier.
For næringseiendommer som har forskjellig forretningsadresse og postadresse, kan vi endre postadressen.
Fra og med 1. mars 2024 har det skjedd en omlegging i bankenes eFaktura-system. Tidligere kunne du bestemme hvem i husholdningen som skulle betale gjennom eFaktura-avtalen med banken. Nå kan du ikke det lenger. Fakturaen går direkte til den som står som eier av boligen i Statens kartverk.
Kommunen forholder seg til den personen eller det selskapet som til en hver tid er registrert hos Statens Kartverk som eier (hjemmelshaver). I en salgsprosess er det da selger som må avtale med kjøper hvordan regningen skal gjøres opp. Det er viktig å lese av vannmåler siden kommunen kun leser av denne i forbindelse med årsoppgjøret på slutten av året. Dersom det har vært en lekkasje i løpet av året, er det først ved avlesning at faktura vil reflektere dette.
Les mer om faktura fra Sola kommune
Dersom du mener noe er feil i grunnlaget for beregningen av gebyret du har fått, ber vi deg benytte et av skjemaene ovenfor, slik at vi kan saksbehandle dette på en best mulig måte. Det er i utgangspunktet ikke mulig å klage på størrelsen av gebyret.
Trenger du hjelp med å sende oss en henvendelse via disse skjemaene, kan vi hjelpe deg på rådhuset onsdager fra klokken 09.00-10.00 fra og med 3. januar 2024. Vi har også telefontid hver dag mellom klokken 12.00 - 13.00.