Varsling
- Den som får kunnskap/mistanke om mobbing, vold eller rasisme varsler ledelsen ved styrer/pedagogisk leder.
Undersøkelse
- Pedagogisk lever har ansvar for å innhente informasjon fra ulike perspektiv, fra ansatte, foreldre og spesielt de involverte barna.
- Alle ansatte på avdelingen skal bidra. Dette kan informeres om på avdelingsmøte, hvor alle ansatte skal få anledning til å si hva de har sett og hørt. Hva vet vi allerede?
- Samtale med foresatte til barnet det mistenkes er utsatt for krenkende ord og handlinger. Vi informerer om saksgang, undersøkelser, skaffer godkjennelse for observasjon av deres barn, noterer ned de foresattes perspektiver og opplevelser av hvordan de oppfatter situasjonen. Ansvarliggjør foreldrene rundt at dette er et felles ansvar og informerer om tiden det kommer til å ta for å avdekke situasjonen. (2-3 uker?)
- Observasjon i barnehagen. Hvordan er overgangene, frilek, utelek og oppstart av aktiviteter? Hvor mye støtte får barnet og de andre barna? Hvor mange barn har det konkrete barnet samspill med? Hvordan er kvaliteten på relasjonene barnet har?
- Kartlegging av barnas psykososiale barnehagemiljø. Observasjon av de ansatte, hvordan kommuniserer de og forholder seg til barna? Ser personalet alle barna? (Fargelegging av barn, hvem får mye av personalet?) Er det behov for eksterne observatører eller kommunens støttetjenester for støtte og hjelp til avdekking? (konsultasjonsteamet, helsesøster, PPT)
- Pedagogisk leder snakker med et utvalg av barna (kanskje alle på samme alderstrinn og andre om vi har mistanke om at de er involverte) Det er sentralt at de blir snakket med en variert gruppe av barn.
- Sammen med barnesamtalen kan en gjerne bruke bussøvelsen. Bussen er en observasjonsmetode der du lager en buss med fire vinduer, og ber barna velge fire barn som de ønsker skal være med på busstur. Denne observasjonsmetoden kan for eksempel hjelpe med å avdekke hvem som velger å være sammen med hvem, og hvilke barn som ofte blir stående utenfor.
Konklusjon
Pedagogisk leder/ Styrer konkluderer på bakgrunn av undersøkelsen om barnet har vært utsatt for krenkende ord og handlinger som mobbing, diskriminering, vold eller rasisme. Er barnet utsatt for krenking, må det lages en tiltaksplan som er tidsbestemt.
Ressurser
Dialogmodellen
Dialogmodellen er en erfarings- og forskningsbasert modell som har sitt utgangspunkt i forskningsprosjektet “Hele barnet, hele løpet, mobbing i barnehagen”. Her finner du dialogmodellen (dialogmodellen.no)
Skjema for kartlegging av voksnes relasjoner med barn
I en travel barnehagehverdag er det viktig å ha systemer som sikrer at alle barna blir sett og ivaretatt. Alle barn trenger voksne som ser dem, som de stoler på, som de har tillit til og som de har en god relasjon med. Her finner du skjema for kartlegging av voksnes relasjoner med barn. (DOCX, 27 kB)
Bussen
Bussen er en observasjonsmetode der du lager en buss med fire vinduer, og ber barna velge fire barn som de ønsker skal være med på busstur. Denne observasjonsmetoden kan for eksempel hjelpe med å avdekke hvem som velger å være sammen med hvem, og hvilke barn som ofte blir stående utenfor. Her finner du hjelpemiddelet "bussen". (DOCX, 45 kB)
Sjekkliste for miljøet i barnehagen og de voksnes forhold til barna
Denne sjekklisten brukes oftest på avdelingsmøter og personalmøter. Her finner du sjekkliste for miljøet i barnehagen. (DOCX, 20 kB)
Barnesamtalen
Målet med barnesamtalen er å avdekke mobbing i barnehagen, der barnas opplevelse, ansvaret til de ansatte og involvering fra foreldre er kjernepunkter. Her finner du skjema for barnesamtalen. (DOCX, 24 kB)
Problemløsing sammen med barna
Som forebygging mot mobbing, kan du bruke en rekke refleksjonsspørsmål i barnehagegruppen.
Her finner du skjema for problemløsing sammen med barna. (DOCX, 21 kB)
Lover